بررسی تأثیر ساختار جدید کتاب زیست‌شناسی دهم بر عملکرد آموزشی دبیران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر زیست شناسی، آموزش و پرورش دزفول. خوزستان. ایران.

2 استادیار، گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

3 دکتری برنامه ریزی درسی

چکیده

این پژوهش با هدف بررسی ساختار جدید کتاب زیست‌شناسی ‌دهم بر عملکرد آموزشی دبیران زیست شناسی انجام شد، روش پژوهش توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری این تحقیق تمام دبیران زیست شناسی استان خوزستان به تعداد ۳۹۵ نفر است، که نمونه ای به حجم ۱۸۶ نفر از میان آنان از طریق جدول مورگان و بطور تصادفی انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که پس از تایید روایی و پایایی در اختیار نمونه آماری قرار گرفته است و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از نرم‌افزار spss استفاده شده است. نتایج از طریق روش‌های‌ آمار توصیفی و آمار استنباطی نشان داد که از دیدگاه دبیران زیست شناسی پایه دهم، ساختار جدید کتاب زیست‌شناسی در بهبود مدیریت‌کلاسی، بهبود‌ روش تدریس، بهبود نواندیشی، نوآوری در تدریس و افزایش توانایی دبیران در ارزشیابی مناسب از درس زیست‌شناسی تأثیر دارد. شناخت شیوه‌های گسترش نوآوری، نواندیشی و نوجویی در ایجاد فرهنگ تغییر یادگیری، نقش اثربخشی را در دبیران زیست‌شناسی نسبت به ساختار جدید کتاب زیست شناسی‌ دهم ایفا کرده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of the new structure of the tenth biology textbook on teachers' educational performance

نویسندگان [English]

  • Ali Reza SavAbkar 1
  • Lotfollah Mahdavi 2
  • Faezeh ghodusi 3
1 Teacher of Biology, Dezful, Khosestan, Iran
2 Professor assistant, Department of Biology, Farhangian university, Tehran, Iran
3 PhD in Curriculum Planning
چکیده [English]

The aim of this study was to investigate the new structure of the 10th biology textbook on the educational performance of biology teachers.The research method is descriptive survey. And the statistical population of this research is 395 biology teachers in Khuzestan province, A sample of 186 people was randomly selected from the Morgan table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire which was provided to the statistical sample after confirming its validity and reliability and SPSS software was used to analyze the data.The results showed through descriptive statistics and inferential statistics that from the point of view of tenth grade biology teachers, the new structure of the biology textbook has an effect on improving classroom management, teaching methods, improving modern thinking, teaching innovation and increasing teachers' ability to evaluate biology lessons. Understanding the ways in which innovation, reflection, and innovation are developed in creating a culture of learning change has played an effective role in biology teachers in relation to the new structure of the Tenth Biology textbook.

کلیدواژه‌ها [English]

  • biology book
  • function
  • teaching method
  • teaching management
- باقری،احسانه (1385).راهبردهای آموزش مهارت های تفکر انتقادی ،ماهنامه رشد آموزش ابتدایی، شماره 3 .
- بایرامی، جعفر، (1372). بررسی تأثیر آموزش‌های ضمن خدمت در رابطه با کارایی شغلی معلمان در استان اردبیل، پایان نامه. دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید بهشتی.
- حقانی، فریبا؛ امینیان، بهاره؛ کمالی، فرحناز؛ جمشیدیان، سپیده. (1389). مهارت های تفکرانتقادی و ارتباط آن باهوش هیجانی در دانشجویان پزشکی دوره مقدماتی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله آموزش در علوم پزشکی (ویژه نامه توسعه آموزش).10(5): 906-917.
- شعاری نژاد، علی اکبر .(1379). نقش آموزش و پرورش در فرهنگ عمومی، تهران: انتشارات دانش و فرهنگ.
- سیف، علی اکبر(1391). روان شناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری وآموزش) ،تهران :انتشارات آگاه.
- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش(1390)، شورای عای انقلاب فرهنگی
- شعبانی، حسن (1392). روش تدریس پیشرفته ( آموزش مهارت ها وراهبردهای تفکر ) تهران:  انتشارات سمت.
 - Osamwonyi, E.F. (2016). In-Service Education of Teachers: Overview, Problems and the Way Forward. Journal of Education and Practice.7(26): 83-87.
                        
  - Chiou - hui Choua. (2010). Investigating the effects of incorporating cohhaborative action research Into an in - s, rvice teacher training program. a departmant of english instruction. National Hsinchu Univercity of Education, Taiwan.
-Laschinger, K. S. finegan. J. (2005). Using empowerment to build trust and Respect in the workplace. Nosecone. 23 (1): 6-13.