TY - JOUR ID - 1253 TI - بررسی تأثیر ساختار جدید کتاب زیست‌شناسی دهم بر عملکرد آموزشی دبیران JO - پژوهش در آموزش زیست شناسی JA - BIOEDU LA - fa SN - AU - ثواب کار, علیرضا AU - مهدوی, لطف الله AU - قدوسی, فائزه AD - دبیر زیست شناسی، آموزش و پرورش دزفول. خوزستان. ایران. AD - استادیار، گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. AD - دکتری برنامه ریزی درسی Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 1 IS - 4 SP - 57 EP - 70 KW - کتاب زیست‌شناسی دهم KW - عملکرد آموزشی KW - روش تدریس KW - مدیریت تدریس DO - N2 - این پژوهش با هدف بررسی ساختار جدید کتاب زیست‌شناسی ‌دهم بر عملکرد آموزشی دبیران زیست شناسی انجام شد، روش پژوهش توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری این تحقیق تمام دبیران زیست شناسی استان خوزستان به تعداد ۳۹۵ نفر است، که نمونه ای به حجم ۱۸۶ نفر از میان آنان از طریق جدول مورگان و بطور تصادفی انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که پس از تایید روایی و پایایی در اختیار نمونه آماری قرار گرفته است و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از نرم‌افزار spss استفاده شده است. نتایج از طریق روش‌های‌ آمار توصیفی و آمار استنباطی نشان داد که از دیدگاه دبیران زیست شناسی پایه دهم، ساختار جدید کتاب زیست‌شناسی در بهبود مدیریت‌کلاسی، بهبود‌ روش تدریس، بهبود نواندیشی، نوآوری در تدریس و افزایش توانایی دبیران در ارزشیابی مناسب از درس زیست‌شناسی تأثیر دارد. شناخت شیوه‌های گسترش نوآوری، نواندیشی و نوجویی در ایجاد فرهنگ تغییر یادگیری، نقش اثربخشی را در دبیران زیست‌شناسی نسبت به ساختار جدید کتاب زیست شناسی‌ دهم ایفا کرده است. UR - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1253.html L1 - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1253_3a26f83e91382f6b73dc8d00bb4dff5c.pdf ER -