احمدی، مژگان و قاسمی، نازنین (۱۳۹۵). تحلیل محتوای کتاب ریاضی سال چهارم انسانی چاپ ۱۳۹۲ بر اساس تکنیک ویلیام رومی. کنفرانسهای آموزش ریاضی ایران وابسته به اتحادیه انجمنهای معلمان ریاضی ایران. دورهی ۶، شماره ۱۳۹۵ (مقالات سخنرانی – کنفرانس ۱۴ ۱۳۹۵).
افضلخانی، مریم و سمیعی، اعظم (۱۳۹۲). تحلیل محتوای کتاب هدیههای آسمانی پایه ششم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس شیوهی ویلیام رومی در سال تحصیلی ۹۲-۱۳۹۱. فصلنامه پژوهشهای برنامه درسی. دوره ۳ (۲): ۱۱۹-۱۳۶.
خدیوی، اسداله و ملکمحمدی، فریبا (۱۳۸۷). مقایسه روش تدریس فعال و سنتی در پیشرفت درس علوم و میزان خلاقیت دانشآموزان سوم راهنمایی شهرستان کرج در سال تحصیلی ۸۷-۱۳۸۶. فصلنامه آموزش و ارزشیابی. دوره 1(2): ۱۲۰-۹۵.
ظفرینژاد، عادل (۱۳۹۲). تحلیل محتوای کتاب درسی. چاپ دوم. تهران: کورش چاپ.
فتحی هفشجانی، فرشیده؛ قایدامینی، فاطمه؛ سلطانی، اکبر و فردوسیان، فرحناز (۱۳۹۳). بررسی و تحلیل محتوای کتاب علوم چهارم مقطع ابتدایی با تکنیک ویلیام رومی. همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.۱۶-۱.
لشگری، رسول(۱۳۹۴). تحلیل محتوای کتاب مطالعات اجتماعی طبق الگوی ویلیام رومی در میزان درگیری ذهنی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه علامه طباطبایی.۱-۲۳۱.
مصلح امیردهی، هادی و قاسمی، مژگان (۱۳۹۵). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی در سال تحصیلی ۱۳۹۵. فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه. دوره ۲(3): ۲۸-۱۹.
موسیپور، بتول (۱۳۹۶). تحلیل محتوای مسائل کتابهای ریاضی پایه یازدهم (تجربی-ریاضی) سال ۹۷-۹۶ بر اساس رویکرد مدلسازی. فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه. دوره ۳(7): 53-62.
مهنانی، احسان، و میرزایی، رسول عبدالله (۱۳۹۲). تحلیل محتوای کتاب درسی شیمی سال دوم دبیرستان در مفاهیم ترکیبات یونی و کووالانسی با استفاده از روش ویلیام رومی. هشتمین سمینار آموزش شیمی ایران. دانشکده شیمی سمنان:۱۵-۱.
میری، حجت، و زارع، زهرا (۱۳۹۶). تأثیر رویکرد ساختارگرایی بر یادگیری دانشآموزان با تأکید بر حیطهی درک مفهومی درس زیستشناسی. فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه، دوره 3(2):74-89.