%0 Journal Article %T تحلیل محتوای کتاب زیست‌شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی %J پژوهش در آموزش زیست شناسی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2717-2252 %A اوستا, میهن %A ایمانی, فائزه %A علویان, فیروزه %D 2019 %\ 05/22/2019 %V 1 %N 1 %P 50-61 %! تحلیل محتوای کتاب زیست‌شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی %K زیست‌شناسی پایه دهم %K فعال- غیرفعال %K تحلیل محتوا %K ویلیام رومی %R %X تحول در نظام آموزشی معادل با تحول در نیروی انسانی آن کشور و سازندگی در آینده است. یکی از عناصر مهم و اساسی هر نظام آموزشی، کتاب درسی است و بهبود این بخش منجر به تغییراتی مهم در جامعه و تغییر گسترده در سیر یادگیری می شود. در این پژوهش کتاب زیست‌شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی سال ۱۳۹۶، طبق الگوی فعال- غیرفعال ویلیام رومی مورد بررسی قرارداده شد. روش تحقیق، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب زیست‌شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی سال ۱۳۹۶ است. بر اساس یافته‌های پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخش‌های متن، تصاویر و فعالیت‌ها به ترتیب 038/0، 1/0 و 65/0 به دست آمد. نتایج نشان‌دهنده‌ی فعال بودن کتاب در قسمت فعالیت‌ها و غیرفعال بودن آن در دو بخش متن و تصاویر است. فعال بودن کتاب به معنای قدرت درگیری دانش‌آموز درروند آموزش است؛ قدرتی که در آموزش غیرفعال دیده نمی‌شود. %U https://bioedu.cfu.ac.ir/article_828_0c66205afa70bfde7e7efc6b19edb14f.pdf