استادیار، گروه شیمی، دانشگاه فرهنگیان (مرکز شهید شرافت)، تهران، ایران
چکیده
هدف از این پژوهش آشنایی دانش آموزان با نحوه تولید بیودیزل از طریق طراحی آزمایش آسان و اثربخش و آموزش مزایای استفاده از انرژیهای نو و تجدیدپذیر است. بیودیزل یکی از انواع سوختهای زیستی، انرژی های نو و پاک از منابع زیست توده است که در راستای جبران کاهش منابع انرژی فسیلی و توسعه پایدار و کمک به بحران آلودگی محیط زیست، براحتی قابل تهیه بوده و بدون تغییر در موتورهای دیزل قابل استفاده است. این سوخت، تجدیدپذیر و زیست تجزیهپذیر بوده و نشر کمتر انواع آلاینده ها و گازهای گلخانهای را به همراه دارد و بخاطر همین مزایا شایسته است که دانش آموزان با این سوخت جدید و روش تهیه آن آشنا شوند. نظر به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه ویژهای به مسئله منابع طبیعی و آشنایی دانش آموزان با آموزههای محیط زیستی و تربیت زیست محیطی داشته، به همین منظور در این مقاله ضمن معرفی بیودیزل، با روش پژوهش آزمایشگاهی، آزمایشی با مواد ساده و در دسترس برای تهیه بیودیزل طراحی شده است که به راحتی قابل اجرا توسط دانش آموزان است. مواد بکار رفته روغن گیاهی خریداری شده از فروشگاه، الکل و باز قوی سدیم هیدروکسید به عنوان کاتالیزگر است. در این آزمایش واکنش در شرایط مختلف از لحاظ دما، زمان انجام فرایند و نسبت مقدار الکل به روغن در آزمایشگاه مورد بررسی قرارگرفت تا بالاترین بازده بدست آید. بیودیزل در شرایط بهینه با بازده % 96 حاصل گشت.
- ابطحی ابرقوئی، عظیمه السادات. (1392). کاربردهای انرژی های نو و منابع تجدید پذیر در راستای توسعه پایدار، دومین همایش ملی توسعه پایدار در مناطق خشک و نیمه خشک، ابرکوه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابرکوه.
- شورای عالی انقلاب فرهنگی. (1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تهران. آذر ماه 1390.
-موسویان، سیدابوالحسن. (1392). کاربرد بیودیزل در حمل و نقل و نقش آن در توسعه پایدار محیط زیست، سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی، تهران.
-Huber, G. W. O’Connor, P. Corma, A. (2007). Processing biomass in conventional oil refineries: Production of high quality diesel by hydrotreating vegetable oils in heavy vacuum oil mixtures. Applied Catalysis A: General, 329: 120–129.
-Meher, L.C., Vidya Sagar, D., Naik, S.N.(2006).Technical aspects of biodiesel production by transesterification-a review. Renewable and Sustainable Energy Review, 10:248–268.
رشتی زاده, الناز. (1398). آموزش مفهوم و جایگاه انرژی های زیستی به فراگیران مبتنی بر طراحی آزمایش آسان و اثربخش (مطالعه موردی انرژی های نو - پایدار). پژوهش در آموزش زیست شناسی, 1(4), 33-42.
MLA
الناز رشتی زاده. "آموزش مفهوم و جایگاه انرژی های زیستی به فراگیران مبتنی بر طراحی آزمایش آسان و اثربخش (مطالعه موردی انرژی های نو - پایدار)", پژوهش در آموزش زیست شناسی, 1, 4, 1398, 33-42.
HARVARD
رشتی زاده, الناز. (1398). 'آموزش مفهوم و جایگاه انرژی های زیستی به فراگیران مبتنی بر طراحی آزمایش آسان و اثربخش (مطالعه موردی انرژی های نو - پایدار)', پژوهش در آموزش زیست شناسی, 1(4), pp. 33-42.
VANCOUVER
رشتی زاده, الناز. آموزش مفهوم و جایگاه انرژی های زیستی به فراگیران مبتنی بر طراحی آزمایش آسان و اثربخش (مطالعه موردی انرژی های نو - پایدار). پژوهش در آموزش زیست شناسی, 1398; 1(4): 33-42.