اثر بخشی تدریس با استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام در تدریس مبحث مشکلات عضلانی – استخوانی کتاب سلامت و بهداشت پایه دوازدهم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیر آموزش و پرورش شهرستان ورامین،ورامین، تهران

2 کارشناس امور پژوهشی موسسه بین المللی تاسماهی های دریای خزر

چکیده

روش M-learning (به کارگیری موبایل در آموزش) روشی کلی و جدید در کاربرد تکنولوژی در آموزش است. برای اجرایی کردن آموزش با این روش، باید از موبایل استفاده کرد. این مطالعه، شبکه ی اجتماعی اینستاگرام را به عنوان یک برنامه کاربردی در نظر گرفته و نقش آن را در تدریس مبحث مشکلات عضلانی- استخوانی کتاب سلامت و بهداشت بررسی کرده است. روش به کار رفته در پژوهش از نوع شبه آزمایشی در دو گروه آزمایش و شاهد، با اجرای پس‌آزمون است. جامعه ‌ی آماری این تحقیق شامل 88 دانش آموز پایه ی دوازدهم در سه مدرسه در شهر ورامین است. نتایج نشان داد که علی رغم وسعت کاربرد این برنامه و علاقه مندی دانش آموزان به استفاده از آن، تفاوت معناداری بین دو گروه استفاده کننده از این برنامه و دانش آموزانی که از آن استفاده نکرده بودند وجود ندارد؛ لذا پیشنهاد می شود از این روش به عنوان یک روش کمکی و نه جایگزین، برای آموزش مفاهیم درسی و تعامل بیشتر با معلم و سایر دانش آموزان به خصوص در مدارس کم امکانات استفاده گردد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The efficiency of teaching ergonomics to 12th grade high school students based on the Instagram app

نویسندگان [English]

  • farnaz tajik 1
  • Jalil Jalil poor 2
1 biology teacher, Varmanin, Tehran
2 Expert in research affairs of the International Institute of Sturgeons of the Caspian Sea
چکیده [English]

One of the new methods of using technology in Education is M-Learning. this method can be used in a variety ways such as different types of teaching methods and using a wide variety of mobile applications in teaching. Instagram as a general and comprehensive app can be recognized in teaching as a M-learning method. in this article, the efficiency of using Instagram as a teaching tool is considered. generally, 94 students in two groups and from three high schools are considered. among different high school majors, experimental science students are chosen because of the biological base of this study, it wasn’t able to compare other majors students with them. results didn't show any bold differences, instead, score average in using Instagram was more. based on results and author experience during teaching, teachers can use the abilities of Instagram as an auxiliary method not the main one and it can be more efficient with a low level of facilities.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Instagram
  • M-learning
  • teaching method
  • Ergonomic
  • صائمی، حسن. فتحی واجارگاه، کوروش. عطاران، محمد و فروغی ابری، احمد علی. (1393). طراحی الگوی برنامه ریزی درسی مبتنی بر شبکه اجتماعی برای آموزش و به سازی اساتید. دوماهنامه راهبرد های آموزشی در علوم پزشکی، 7(3): 192-198.
  • Brown, J. S. Collins, A., Duguid, P. (1989). Situated cognition and the cultural of learning. Educational Researcher, 18(1):.32–42.
  • Lai, Ch. L., Hwang, G. J., (2015), High school teachers’ perspectives on applying different mobile learning strategies to science courses: the national mobile learning program in Taiwan, Int. J. Mobile Learning and Organisation, 9(2): 124-145.
  • Liu, T.Ch., Wang, H.Y., Liang, JK., Chan, T.W, Ko, H.W. and Yang, J.Ch. (2003). Wireless and mobile technologies to enhance teaching and learning. Journal of Computer Assisted Learning,19(3): 371–382.
  • Mcconatha, D. Praul, M., Lynch, M. J. (2008). Mobile Learning in higher education: an emprical assessment of a New educational tool. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 7(3): 15-21.
  • Seppala, P., Alamaki, H. (2003). Mobile Learning in Teacher Training. Journal of Computer Assisted Learning, 19: 330-335.
  • Sharples, M. (2000). The Design of Personal Mobile Technologies for Lifelong Learning. Computers and Education, 34: 177-193.
  • Sung, Y.T. Chang, K.E. Liu, T.Ch. (2016). the effect of integrating mobile devices with teaching and learning on students learning performance: a meta-analysis and research synthesis. computer and education, 94: 252-275.
  • Tatar, D. Roschelle, J. Vahey, Ph. Penuel, W.R. (2003). Handhelds go to school: lessons learned. Computer, 36(9):30–37.
  • Walton, G. Childs, S. Blenkinsopp, E. (2005). Using mobile technologies to give health students access to learning resources in the UK community setting. Health Information & Libraries Journal, 22:51–65.
  • Whitsed, N. (2004). Learning and Teaching. Health Information & Libraries Journal, 21: 273-275.