1
گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان تهران، تهران، ایران
2
گروه آموزش زیست شناسی. دانشگاه فرهنگیان تهران. تهران. ایران
چکیده
روش تدریس5E با رویکرد ساختن گرایی یکی از نظریههای برگرفته از نهضت فلسفی ـ اجتماعی پست مدرنیسم در قرن بیستم است. در این روش 5 مرحله اصلی برای اجرای الگو در ساختنگرایی در نظر گرفته میشود؛ که عبارتند از درگیرکردن، کاوش، شرح و توصیف، گسترش و ارزشیابی؛ هدف این پژوهش مطالعه اثربخشی روش تدریس 5E بر حیطههای شناختی (دانش، درک و فهم، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) درس زیستشناسی است. روش این پژوهش، شبهآزمایشی در دو گروه مستقل آزمایش و گواه و اجرای پسآزمون است. جامعه ی آماری این تحقیق شامل همهی دانشآموزان پایه دهم رشته علوم تجربی دورهی متوسطه دوم مدارس پسرانه شهر خلخال در سال تحصیلی 96ـ95 میباشد. برای جمعآوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق از روش اسنادی و برای گرداوری داده های بخش میدانی از روش پیمایش با تکنیک پرسشنامه( آزمون کتبی محقق ساخته) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی فرضیهها از نرمافزار آماری spss21 و با توجه به نرمال نبودن دادهها از آزمون ناپارامتریک من ـ ویتنی استفاده شد. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار بین دانشآموزان گروه گواه و آزمایش از نظر یادگیری درس زیست شناسی در حیطههای شناختی با روش تدریس 5E است. این نتایج نقش و اهمیت روش تدریس 5E را در تدریس درس زیست شناسی نشان می دهد که می تواند در تدریس برخی از مباحث زیست شناسی جایگزین مناسبی برای روش سخنرانی باشد.
آتشک، محمد (1392). مقایسه تأثیر روش تدریس پودمانی و E5 بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی شهر تهران، مجموعه مقالات نهمین همایش انجمن مطالعات برنامهی درسی ایران، دانشگاه تبریز.
خفتهدل، مسعود؛ ادیبنیا، اسد و مهاجر، یحیی (1394). مقایسه تأثیر روش تدریس همیاری با روش تدریس E5 بر پیشرفت تحصیلی و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان پسر در درس علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی، پژوهش در برنامهریزی درسی، سال دوازدهم، دوره دوم، شماره (19) پیاپی46. 90-103.
سیف، علیاکبر (1389). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم) تهران: دوران.
شعبانی، حسن (1389). روش تدریس پیشرفته (آموزش راهبردها و مهارتهای تفکر)، تهران: انتشارات سمت.
شعبانی، زهرا (1374). تأثیر روشهای تدریس در افزایش تواناییهای شناختی و عاطفی و رفتاری دانشآموزان؛ پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
صبوری، پرویز (1392) تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال.
محمودی، فیروز و فتحی آذر، اسکندر (1388). رابطهی میزان مشارکت فعال دانشآموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی، فصلنامه مطالعاتی تربیتی و روانشناسی سال سوم، شماره 10. 65-82.
ملکی آوارسین، صادق و مصطفیپور، روزیتا، (1394) بررسی تأثیر روش تدریس کاوشگری بر میزان پیشرفت تحصیلی درس علوم تجربی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی، نشریه علمی پژوهشی آموزش و ارزشیابی، سال هشتم ـ شماره 29، 43-60.
Acish, S. )2011(. An Evaluation of Activites Designed in Accordance with the E5 Model by Would ـ Bee Science Teachers. Available on line at www. Scincedirect. com.
Acisli, S. Yaclcuin, S. Turgut, U. 2011. Effects of the E5 Learning Model on Students’ Academic Achievements in Movement and Force Issues. Procedia Social and Behavioral Sciences, 15, 2459 ـ 2462.
Johnson, D. W. and Johnson, R. T. (1994). An educational psychology success story: Social interdependence theory and cooperative learning. Educational Researcher,38, 365ـ
Kalaian, S. A. & Kasim, R. M. (2014). A Meta ـ analytic Review of Studies of the Effectiveness of Small ـ Group Learning Methods on Statistics Achievement. Journal of Statistics Education, 22 (1), 1 ـ 20
Kyndt, E. Raes, E. Lismont, B. Timmers, F. Cascallar, E. & Dochy. F. (2013). A meta ـ nalysis of the effects of face ـ to ـ face cooperative learning. Do recent studies falsify or verify earlier findings? Educational Research Review, 10, 133ـ149.
Puzio, K. and Colby G. T. (2013). Cooperative Learning and Literacy: A Meta ـ Analytic Review. Journal of Research on Educational Effectiveness, 6, 339ـ360.
فتح الله زاده ایلوانق, عمران, انصاری راد, پرویز, & زارع, زهرا. (1398). بررسی اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ روش تدریس 5Eدرحیطه ی شناختی یادگیری درس زیست شناسی. پژوهش در آموزش زیست شناسی, 1(1), 31-49.
MLA
عمران فتح الله زاده ایلوانق; پرویز انصاری راد; زهرا زارع. "بررسی اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ روش تدریس 5Eدرحیطه ی شناختی یادگیری درس زیست شناسی", پژوهش در آموزش زیست شناسی, 1, 1, 1398, 31-49.
HARVARD
فتح الله زاده ایلوانق, عمران, انصاری راد, پرویز, زارع, زهرا. (1398). 'بررسی اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ روش تدریس 5Eدرحیطه ی شناختی یادگیری درس زیست شناسی', پژوهش در آموزش زیست شناسی, 1(1), pp. 31-49.
VANCOUVER
فتح الله زاده ایلوانق, عمران, انصاری راد, پرویز, زارع, زهرا. بررسی اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ روش تدریس 5Eدرحیطه ی شناختی یادگیری درس زیست شناسی. پژوهش در آموزش زیست شناسی, 1398; 1(1): 31-49.