تحلیل محتوای بخش علوم زیستی کتب علوم‌تجربی دوره دوم ابتدایی بر اساس الگوی ویلیام رومی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مربی، پردیس شهید مطهری، دانشگاه فرهنگیان زاهدان، سیستان و بلوچستان ، ایران.

2 دبیر علوم تجربی، آموزش و پرورش نصرت آباد، سیستان و بلوچستان، ایران.

چکیده

هدف از تحقیق حاضر، بررسی و تحلیل محتوای بخش علوم زیستی کتب علوم تجربی دوره دوم ابتدایی بر اساس الگوی تحلیل محتوای ویلیام رومی در سال تحصیلی ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ در سه مولفه «متن»، «تصویر» و «پرسش» بوده است. جامعه آماری تحقیق شامل محتوای بخش علوم زیستی کتب علوم تجربی پایه‌های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی انتخاب گردیده است. روش تحقیق، از نوع تحلیلی بوده و برای بررسی داده ها و اطلاعات از روش‌های مناسب آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد و محاسبه ضریب درگیری در هر پایه برای متن، پرسش‌ها، و تصاویر و سپس محاسبه ضریب درگیری دانش آموزان با کل متن، تصاویر و پرسش‌ها استفاده شده است. بر اساس یافته‌های پژوهش، ضریب درگیری یادگیرنده در بخش‌های متن، تصاویر و پرسش‌ها در کتب علوم دوره دوم به ترتیب 0/72 ،  0/73 و 0/60 به دست آمد. این نتایج نشان می‌دهد که بر اساس الگوی ویلیام رومی محتوای این کتب درهر سه بخش‌ متن ، تصاویر و پرسش‌ها فعال می‌باشد.

کلیدواژه‌ها


-        احمدی، احمد؛ انصاری راد، پرویز؛ بازوبندی، محمدحسن (۱۳۹۶). راهنمای معلم علوم هفتم. تهران. شرکت چاپ و نشر کتاب‌های درسی ایران.
-        استاد حسنلو، حسین؛ فرجی خیاوی، زلیخا؛ شکراللهی، رقیه (۱۳۹۱). تحلیل محتوای کتاب‌های علوم‌تجربی چهارم و پنجم بر اساس اهداف آموزشی مریل. پژوهش در برنامه‌ریزی درسی. 9(6): ۱۱۶ - ۱۳۰.
-        اوستا، میهن؛ ایمانی، فائزه؛ علویان، فیروزه (۱۳۹۷). تحلیل محتوای کتاب زیست‌شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم‌تجربی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی. فصلنامه علمی تخصصی پژوهش در آموزش زیست‌شناسی. 1(1):61-50.
-         باقرزاده، زهره؛ احمدی، غلامعلی (۱۳۹۱). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی. چاپ اول. تهران: انتشارات صبورا. 
-        باقری یزدی، حسن؛ زارعی، نعمت اله (۱۳۹۴). مبانی آموزش علوم‌تجربی در دوره ابتدایی. مشهد: انتشارات تمرین. 
-        حسن مرادی، نرگس (۱۳۹۶). تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدای. (چاپ پنجم). انتشارات آییژ: تهران. 
-        حسینی زاده، فاطمه؛ معمار، نسیم؛ فولادی نژاد، سرور (۱۳۹۴). تبیین ماهیت سواد علمی: مفاهیم و ضرورت آموزش آن در جامعه. کنفرانس بین‌المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی. تهران، مؤسسه سرآمد همایش کارین.
-        رضایی، معصومه (۱۴۰۰). تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی پایه چهارم به روش ویلیام رومی. فصلنامۀ علمی تخصصی پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی. 3(2):  ۱۲۳- ۱۴۶.
-        زمانی، بی‌بی عشرت؛ دهقان، مهدی (۱۳۸۷). میزان فعال وزیر فعال‌بودن محتوای کتاب هدیه‌های آسمانی و کتاب کار چهارم ابتدایی. تألیف جدید تعلیمات اسلامی. پژوهش های تربیتی و روانشناختی. ۹: ۱۲-۱.
-        ظفری نژاد، عادل ( ۱۳۹۲). تحلیل محتوای کتاب‌درسی. چاپ دوم. تهران: انتشارات کورش 
-        صاحب‌زاده، بهروز؛ براهوئی مقدم، نورمحمد (۱۳۹۵). تحلیل میزان تدوین فعالانه کتاب علوم‌تجربی پایه سوم راهنمایی بر اساس روش ویلیام رومی. سومین کنفرانس روان‌شناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین‌المللی.
-        قاسم‌پور مقدم، حسین؛ نقی‌زاده انهر، عبدالحسین؛ مظاهری، حسن (۱۳۹۲). تحلیل محتوای علوم‌تجربی ششم دبستان به روش ویلیام رومی. پنجمین همایش ملی آموزش. تهران. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
-        کریمی، فاطمه؛ امیدیان ، فرانک؛ کریمی، هادی (۱۳۹۴). تحلیل محتوای کتاب علوم پایه ششم ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی. دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روان‌شناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
-        گودرزی فاطمه (۱۳۹۵). تحلیل محتوای کتاب علوم‌تجربی پایه ششم ابتدایی به روش ویلیام رومی. سومین کنفرانس جهانی روان‌شناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم اجتماعی در آغاز هزاره سوم.
-        معروفی، یحیی؛ یوسف‌زاده، محمدرضا (۱۳۸۹). تحلیل محتوا در علوم انسانی (راهنمای عملی تحلیل کتاب‌های درسی). انتشارات سپهر دانش. همدان.
-        مصلح، هادی؛ خسروی، مهوش؛ رسولی، اعظم (۱۳۹۵). بررسی میزان فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی. فصلنامه پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره. 2(2): ۲۷ – ۴۴. 
-        نوریان، محمد (۱۳۹۳). راهنمای علمی تحلیل محتوای کتاب‌های درسی دوره ابتدایی. تهران: نشر شورا.