مروری بر نرم‌افزارهای مؤثر در آموزش زیست‌شناسی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران

چکیده

زیست‌شناسی با بررسی ماهیت حیات و کشف قوانین طبیعت، فراگیر را جذب می‌کند؛ اما روش تدریس معلم است که می‌تواند انگیزه یادگیری را افزایش یا کاهش دهد. هرچه فراگیر بهتر بتواند بین مباحث و تجربیات خود ارتباط برقرار کند، به نحو بهتری درس را درک می‌کند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که بسیاری از مطالب تئوری قابل‌لمس نبوده و تصویر ذهنی درستی در دانش‌آموز ایجاد نمی‌کنند. از روش‌های تدریس مؤثر در آموزش زیست، بهره‌گیری از تکنولوژی برای نمایش جلوه‌های بصری و نمایش واقعیت است. با توجه به پیشرفت روزبه‌روز تکنولوژی، لازم است روش‌های نوین موجود در عصر دیجیتال به کار گرفته شود تا آموزش مؤثرتری صورت گیرد. هدف این مطالعه، معرفی نرم‌افزارهای مؤثر در آموزش زیست‌شناسی و مروری بر کاربردی‌ترین آن‌هاست. این کار به روش کتابخانه‌ای و بررسی مقالات پایگاه Google Scholar و همچنین بررسی نرم‌افزارهای موجود در این زمینه صورت گرفت. برنامه‌هایی درزمینه فرآیندهای بیوشیمیایی، تقسیم و متابولیسم سلولی و آناتومی انتخاب و معرفی شد که با بهره‌گیری از آن‌ها فراگیران بهتر می‌توانند تصویری صحیح و منسجم از مباحث زیستی ایجاد کرده و انگیزه بالاتری برای یادگیری بیابند.

کلیدواژه‌ها


  • فرخی، افروز؛ اکبرپور، محمد. (1400). مروری بر روش تدریس پژوهش محور (IBSE) در آموزش زیست‌شناسی، پژوهش در آموزش زیست‌شناسی، 2(6)، 77-86.
  • فرخی، افروز؛ لهراسبی، محمد. (1398). آموزش زیست‌شناسی با رویکرد فناورانه. پژوهش در آموزش زیست‌شناسی، 1(3)، 31-42.
  • ایمانی، فائزه؛ اوستا، میهن؛ رجایی، سید مهدی. (1399). مروری بر روش‌های نوین آموزش زیست‌شناسی، 1(4)، 43-56.
  • خاقانی زاده، مرتضی و شکرالهی، فریدون. (1388). مجله راهبردهای آموزش، 2(3)، 127-130.
  • نصراله زاده حق‌گو، امین؛ دهقان منشادی، زهرا السادات. (1400). بررسی تأثیر ابزارهای الکترونیکی در آموزش زیست‌شناسی در دوران کرونا. پژوهش در آموزش زیست‌شناسی، 2(3)، 25-48.
  • ریلکس. (1395). زیست‌ و آزمایشگاه1، در دسترس در https://myket.ir/app/app.bio.tashrih

- Agarwal, d. (2004). Modern methods of teaching biology. Sarup & sons.

- Soltani, m. (2012). The structure of smart schools in the educational system. Journal of basic and applied scientific research, 2(6), 6250-6254.

- Simpson, P. (2021). Biology Photosynthesis L. In First Class Standing. Availabe on Https://Play.Google.Com/Store/Apps/Details?Id=Com.Firstclassstanding.Photosynthesis&Hl=En&Gl=Us&Pli=1

- Simpson, P. (2021). Biology Mitosis & Meiosis L, From First Class standing. Available on Https://play.google.com/store/apps/details?id=com.firstclassstanding.mitosis_meiosis&hl=en&gl=us

- Simpson, P. (2021). Biology Molecular Genetics L, From First Class standing. Available on https://play.google.com/store/apps/details?id=com.firstclassstanding.molecular_genetics&hl=en&gl=US

- Salado, R. B. (2022). Anatomy Learning – 3d Anatomy. In https://anatomylearning.com/

- kurniawan, MH., Suharjito, D, Witjaksono, G. (2018) Human anatomy learning systems using augmented reality on mobile application, Procedia computer science, 135, 80-88

- Ma, M., Bale, K., Rea, P. (2012). Constructionist Learning in Anatomy Education: What Anatomy Students Can Learn through Serious Games Development, Lecture Notes in Computer Science, 7528.

Yang, Z., He, W., Fan, X., Tjahjadi, T. (2022). Plantnet: Transfer Learning-Based Fine-Grained Network For High-Throughput Plants Recognition. Soft Comput 26, 10581–10590.

- Haryadi, r and pujiastuti, h. (2020). Phet simulation software-based learning to improve science process skills. J. Phys.: conf. Ser. 1521 022017.