تسهیل‌گری در یادگیری درس سلامت و بهداشت با تقویت مشارکت دانش‌آموزان (مطالعه‌ای اقدام پژوهانه)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان آیت‌الله کمال و‌ند، لرستان، خرم‌آباد، ایران

2 کارشناسی ارشد زیست شناسی جانوری، دبیر آموزش و پرورش، لرستان، الیگودرز، ایران

3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی کد 3598، ایران، تهران، تهران

چکیده

نوآوری آموزشی یک برنامه اجتناب‌ناپذیر در برنامه آموزشی معلم و یادگیری دانش‌آموزان می‌باشد که یک معلم منفعل را به سوی یک معلم مولد هدایت می‌کند. صلاحیت حرفه‌ای معلمان در یادگیری، آگاهی و درک دانش‌آموزان نقش پررنگی ایفاء می‌کند و نقش کلیدی معلم در ارتباط با دانش‌آموزان در بطن آموزش مشخص می‌شود. تسهیل‌گری یک روش غیرمستقیم برای افزایش مشارکت افراد و گروه‌ها در واحد زمان می‌باشد. پژوهش حاضر برگرفته از رویکرد اقدام‌پژوهی می‌باشد. در این پژوهش به بررسی عدم توجه، بی‌علاقگی، بی‌انگیزگی و پیشرفت تحصیلی دانش‌ آموزان مقطع متوسطه دوم در درس سلامت و بهداشت پرداختند. در ادامه در جهت برطرف کردن مسائل مشاهده شده توسط اقدام‌پژوه، رویکرد تسهیل‌گری آموزشی با استفاده از ابزارهای اجرایی و نظری مورد استفاده قرار گرفت. مطالعه حاضر در سه دبیرستان و هنرستان شهرستان الیگودرز در سال تحصیلی 1402-1401 اجرا شد. جمع‌آوری اطلاعات به دو صورت کیفی و کمی انجام شد. در تجزیه و تحلیل از نرم افزار آماری اس‌پی‌اس‌اس نسخه 22  استفاده شد. رویکرد مورد استفاده توسط اقدام‌پژوه، تسهیل‌گری بود که با استفاده از فعالیت‌های از قبل طراحی شده در کلاس درس سلامت و بهداشت با همکاری دانش‌آموزان اجرا گردید. نتایج نشان داد استفاده از رویکرد تسهیل‌گری، در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان، افزایش مشارکت کلاسی و افزایش تمایل به محتوای درس مؤثر بود.

کلیدواژه‌ها


باباخانی، منصور و تن‌زده، هاشم (1400). چگونه توانستم «آموزش در شرایط پاندمی» را با کسب رضایتمندی بیشتر دانش‌آموزان بهبود ببخشم (مقاله اقدام پژوهی) کاربردی. مهارت‌آموزی، 9(35): 101-118.
باردل، محمد و مطلبی، رامین (1400). مقایسه تأثیر روش تدریس همیاری و آزمایشگاهی بر عملکرد علوم تجربی ششم ابتدایی. آموزش‌پژوهی، 7(3) 80-89.
پلوئی، لیلا (1400). تأثیر روش تدریس کاوشگری بر خلاقیت و انگیزه پیشرفت دانشجویان روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 10(4): 199-223.
جمشیدی‌بدربانی، مهرانگیز، عسگری، رقیه و باقری، مریم (1399). چگونه توانستم با استفاده از روش‌های تدریس فعال و ایجاد موقعیت‌های یادگیری کاربردی، میزان علاقه، انگیزه و پیشرفت دانش‌آموزان پایه ششم را در درس ریاضی بهبود بخشم؟. توسعه حرفه‌ای معلم، 5(1): 15-40.
جهاندیده، جواد و سعدی‌پور، اسماعیل (1400). مقایسه اثربخشی روش تدریس همیاری و روش تدریس کاوشگری بر خلاقیت دانش‌آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی. پژوهش و برنامه‌ریزی (دانش‌ و پژوهش در علوم تربیتی- برنامه‌ریزی درسی). 18(41):190-202.
زارعی‌سندرکی، مصطفی (1399). یادگیری، یاددهی. پژوهشنامه اورمزد، 50: 95-81.
زنگیشه‌ئی، سجاد، شیخی، حجت و برونک، فرهاد (1400). تسهیل‌گری و شکوفایی ظرفیت‏ها و دارایی‏های محلی (مطالعه موردی: محله جعفرآباد)، مطالعات مدیریت شهری. 13(45): 11-26.
زینلی، بهروز، تاجیک اسماعیلی، سمیه، نیرومند، لیلا، و مظفری، افسانه (1399). مقایسه اثربخشی روش های تدریس بارش مغزی و حل مساله بر تعامل معلم و دانش آموز. تدریس پژوهی، 8(2 ): 130-146.
ساداتی، لیلا، مطهری‌پور، مرتضی، داناحوروش، فرجی و آب‌جار، رعنا (1400). طراحی، اجرا و ارزشیابی برنامه آموزشی تدریس اخلاق در آموزش به روش مباحثه در سناریوهای واقعی: یک فعالیت دانش پژوهی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی یزد. 16(2): 120-130.
ساکی، فاطمه (1399). تحلیلی بر روش های تدریس در آموزش مطالعات اجتماعی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی،2(4 ): 143-158.
شریفی نجف آبادی، رسول، و ایران نژاد نجف آّبادی، ناهید (1399). بررسی میزان اثربخشی روش تدریس مبتنی بر کارت های بازی در آموزش تلفیقی جغرافیا. پویش در آموزش علوم انسانی، 5(19 ): 29-37.
شفیعی‌سروستانی، مریم و کشاورز، حبیب (1397). چگونه توانستم بی‌علاقگی و بی‌توجهی مهدی (فراگیر پایه ششم) نسبت به انجام تکالیف را رفع نمایم. آموزش‌پژوهی، 4(4): 69-79.
صمدی، پروین و بهروزی‌نژاد، سعیده (1400). تحلیل تجارب دبیران تاریخ دوره دوم متوسطه از عوامل و موانع تدریس در برنامه درسی تاریخ، تدریس پژوهی. 9(2): 184-216.
عادل خواه، فاطمه، شمس الدین، فائزه، و زرین خط، شهناز (1400). بررسی روش های تدریس فعال در آموزش مطالعات اجتماعی دوره اول متوسطه. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی، 3(2) 29-57.
گندمی، فهیمه (1395). اقدام‌پژوهی تحت تاثیر پارادایم عقلانیت تکنیکی یا معلم به عنوان پژوهنده، راهبردهای نوین تربیت معلمان (تربیت معلم فکور). 2(3): 59-72.
گودرزی، محمود، علی‌پناهیان، رسول و گودرزی، محمد (1401). معلم نوین: نوآوری در مقابل سنت، اولین همایش ملی آموزش، محیط‌زیست و ارتقای سلامت جامعه. دانشگاه فرهنگیان ایلام (مقاله سخنرانی).
محمدزمانی، راضیه و رهایی، علی (1400). چگونه توانستیم توسعه حرفه‌ای معلمان را در دوران دنیاگیری بیماری کرونا ارتقاء دهیم: اقدام پژوهی معلمان دبستان خیام شهرستان شهررضا. فصلنامه توسعه حرفه‌ای معلم. 6(1): 119-107.
مریدیان، فرشته، مریدی، اکبر، بابایی‌زاده، نسترن و محمودی، فائزه (1401). چگونه توانستم با استفاده از روش‌های تدریس فعال و ایجاد موقعیتهای یادگیری کاربردی و کارگروهی، میزان علاقه، انگیزه و پیشرفت دانشآموزان پایه پنجم را در درس ریاضی، بهبود بخشم؟ دوازدهمین همایش ملی پژوهش های مدیریت و علوم انسانی در ایران. مقاله کنفراسی.
Ellis, V., Correia, C., Turvey, K., Childs, A., Andon, N., Harrison, C., . . . Hayati, N. (2023). Redefinition /redirection and incremental change: A systematic review of innovation in teacher education research. Teaching and Teacher Education, 121, 10391doi:https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103918
Hassen, R. (2016). Female Teachers' Professional Development through Action Research Practice. Journal of Education and practice, 7(22):23-37.
Muhonen, H., Pakarinen, E.,   Lerkkanen, M.-K. (2023). Professional vision in the classroom: Teachers’ knowledge-based reasoning explaining their visual focus of attention to students. Teaching and Teacher Education, 121, 103907. doi:https://doi.org/10.1016/j.tate.2022.103907
Vincent-Lancrin, S., Urgel, J., Kar, S.,   Jacotin, G. (2019). Measuring Innovation in Education 2019.