براهوئی مقدم، نور محمد (1398). تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایه یازدهم تجربی از منظر فعال یا غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی. فصلنامه پژوهش در آموزش زیستشناسی، 1(3) : 72 – 53.
تازیکی، طیبه؛ مرادی، آسیه؛ و قاسمزاده، سوگند (1399). تحلیل محتوای کتابهای درسی فارسی دوره دوم ابتدایی دانشآموزان کمتوان ذهنی بر اساس الگوی ویلیام رومی. فصلنامه کودکان استثنایی، 20(3): 98 – 89.
حدادی، الهام.(1385).تحلیل محتوای کتاب روانشناسی سال سوم دبیرستان بر اساس نظریه ویلیام رومی و هماهنگی آن با علایق، توانایی و نیاز دانشآموزان، پایاننامه کارشناسی ارشد، رودهن: دانشگاه آزاد اسلامی.
خواجه محله، زکریا (1390). تحلیل محتوای کتاب اجتماعی سال سوم دبستان در جهت آموزش مهارت اجتماعی بر اساس تکنیک ویلیام رومی، پایاننامه کارشناسی ارشد، ساری: دانشگاه آزاد اسلامی.
سعادتی، امیرحسین؛ عبادی مناس، قدرت (1399). تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایه دوازدهم تجربی بر اساس روش ویلیام رومی. فصلنامه پژوهش در آموزش زیستشناسی، 2(5) : 76 – 63.
صباغی دهکلایی، رقیه (1389). تحلیل محتوای کتاب آموزش حرفهوفن بر اساس تکنیک ویلیام رومی و نظر دبیران استان مازندران، پایاننامه کارشناسی ارشد، ساری: دانشگاه آزاد اسلامی.
طاهری، هاجر (1389). تحلیل محتوای کتب درسی مقطع راهنمایی بر اساس مؤلفه میراث فرهنگی، پایاننامه کارشناسی ارشد، ساری: دانشگاه آزاد اسلامی.
فیروز جائیان گلوگاه، زلیخا (1389) .تحلیل محتوای کتاب مهارتهای اجتماعی-اقتصادی سال دوم راهنمایی پیش حرفهای کودکان کمتوان ذهنی بر اساس تکنیک ویلیام رومی و نظر معلمان استان مازندران، پایاننامه کارشناسی ارشد، ساری: دانشگاه آزاد اسلامی.
قائمی مقامی، سیده هما؛ هدایتی، معصومه؛ شکیب، مریم؛ و کردان، کلثوم (1399). تحلیل محتوای کتاب فارسی سال ششم دبستان در جهت آموزش مهارتهای زندگی بر اساس تکنیک ویلیام رومی. پنجمین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
قربانی، محمدرضا؛ غلامی، اعظم؛ و داداش زاده، امین (1396). تحلیل محتوای کتاب زیستشناسی پایه
دهم تجربی بر اساس روش ویلیام رومی. فصلنامه آموزش پژوهی، 3(11):101-83.
قربانی، معصومه؛ و صنعی شرق، راحله (1398). تحلیل محتوای فیزیک یازدهم تجربی به روش ویلیام رومی. مجله رشد آموزش فیزیک، 35(2): 21-16.
مصلح امیردهی، هادی؛ و احمدی جویباری، مریم(1398). بررسی میزان فعال و غیرفعال بودن محتوای کتاب هدیه آسمانی پایه پنجم ابتدایی بر اساس تکنیک ویلیام رومی. نشریه پویش در آموزش علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان، 17: 28-39.
واشقانی فراهانی، ماشاءالله؛ و علیپور، احمد.(1382). تحلیل محتوای کتاب درسی علوم پایه اول کودکان کم توان ذهنی و مقایسه آن با کتاب درسی علوم پایه اول کودکان عادی، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی،3(2):.117-143
Romey, W. (1968). Inquiry techniques for teaching science, prentice Hall: London.
Chabbott, C., Sinclair, M. (2020). SDG 4 and the COVID‑19 emergency: Textbooks, tutoring, and teachers. Springer, 49:51–57.
Harrison, A. G. (2001) How do Teachers and textbook writers model
scientifie Ideas for students? Science Education, 31(3): 401- 435.
Mehdi Pour, A., Lajmiri, L., Ahmadi, G.A. (2017). Content Analysis of Experimental Sciences Book of Fifth-Grade Elementary Based on William Rumi Method. Specialty Journal of Humanities and Cultural Science, 2 (3): 60-67.