اخلاق زیستی در آموزش زیست‌شناسی

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسنده

گروه علوم پایه، هیات علمی

چکیده

اصطلاح اخلاق زیستی (Bioethics) ریشه‌های متعددی دارد، اما عموماً به معنای اخلاق پزشکی تلقی می‌شود. کاربرد اتخاذشده در این مقاله تا حدودی گسترده‌تر است و شامل اخلاق زیست‌محیطی و ابعاد اجتماعی، اخلاقی بیولوژیکی و زیست پزشکی در سطح دبیرستان و دانشگاه، برای رشته‌های علوم تجربی و زیست­شناسی را شامل می‌شود. این موضوع مهم است که زیست شناسان و کسانی که زیست‌شناسی تدریس می‌کنند از پیامدهای اخلاقی و اجتماعی کار خودآگاه باشند و ابزارهای فکری برای ورود به این بحث را داشته باشند؛ بنابراین، لازم است در مدارس و دانشگاه‌ها، معیارهای مربوط به اخلاق زیستی در نظر گرفته شوند. این برنامه عمدتاً برای کاربران آموزش زیست‌شناسی و علوم طراحی‌شده است، اما برای دانش‌آموزان سایر رشته‌ها نیز آزاد است. در مطالعۀ مروری حاضر که بر اساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده از موتور جستجوهای Google Scholar، PubMed و Science Direct و با استفاده از کلیدواژه‌های اخلاق زیستی، آموزش زیست‌شناسی، بیوتکنولوژی و پداگوژی دانش محتوا (PCK) انجام شد، تأملی در افزایش آگاهی دانش ­آموزان از مسائل اجتماعی و اخلاقی ناشی از پیشرفت علوم زیستی و به‌ویژه بیوتکنولوژی مدرن مدنظر قرار گرفت؛ زیرا رشد و توسعه دانش آموزان و دانشجویان به‌عنوان افرادی فعال، خودتنظیم و خودمختار که قادر به اتخاذ تصمیمات آگاهانه و توجیه اخلاقی در مورد مسائل اجتماعی در علوم زیستی هستند بسیار مهم و کاربردی است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Bioethics in biology education

نویسنده [English]

  • firoozeh alavian
هیات علمی/دانشگاه فرهنگیان
چکیده [English]

The term bioethics has many roots, but it is generally considered to mean medical ethics. The application adopted in this paper is somewhat broader and includes environmental ethics and social, biological, and biomedical ethics at the high school and university levels for the disciplines of experimental sciences and biology. It is important that biologists and those who teach biology be aware of the ethical and social consequences of their work and have the intellectual tools to enter into this discussion; therefore, it is necessary to consider the criteria related to bioethics in schools and universities. This program is primarily designed for users of biology and science education but is also open to students in other disciplines. The present review study is based on data collected from Google Scholar, PubMed, and Science Direct search engines and using the keywords bioethics, biology education, biotechnology, and content knowledge pedagogy (PCK) reflects on increasing students' awareness of social and ethical issues. The development of life sciences, especially modern biotechnology, was considered; because the growth and development of students as active, self-regulating, and autonomous individuals who can make informed decisions and moral justification on social issues in the life sciences is very important and practical.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bioethics
  • Biology Education
  • Biotechnology
  • PCK
Bryant, J.A., la Velle, L.B. (2018). Introduction to bioethics: John Wiley & Sons.
Bryant, J.A, Morgan, C L. (2007). Attitudes to teaching ethics to bioscience students: an interview-based study comparing British and American University teachers. Bioscience Education, 9(1): 1-12.
Diekema, D.S. (2011). American Academy of Pediatrics Bioethics Resident Curriculum: Case-Based Teaching Guides. American Academy of Pediatrics Bioethics Resident Curriculum: Case-Based Teaching Guides, 99(2): 11.
Downie, R. (1993). The teaching of bioethics in the higher education of biologists. Journal of Biological Education, 27(1): 34-38.
Gorriaran, A.J. (2020). Employee Status, Years of Education, Work Experience and Ethical Attitude. Capella University.
Gutierez, S.B. (2015). Integrating Socio-Scientific Issues to Enhance the Bioethical Decision-Making Skills of High School Students. International Education Studies, 8(1):142-151.
Hem, M.H, Molewijk, B., Gjerberg, E., Lillemoen, L., Pedersen, R. (2018). The significance of ethics reflection groups in mental health care: a focus group study among health care professionals. BMC medical ethics, 19(1): 1-14.
Kolarova, T.A., Denev, I. D. (2012). Integrating a bioethics course into undergraduate biology education. Biotechnology & Biotechnological Equipment, 26(1), 2801-2810.
Kuhse, H., Schüklenk, U., Singer, Peter. (2015). Bioethics: an anthology: John Wiley & Sons.
Lee, L.M. (2017). A bridge back to the future: public health ethics, bioethics, and environmental ethics. The American Journal of Bioethics, 17(9), 5-12.
McKim, A. (2010). Bioethics education Ethics in the science and technology classroom (pp. 19-36): Brill Sense.
Mepham, B. (2005). Bioethics: an introduction for the biosciences: Oxford University Press.
Ngan, O.M., Yung, S., Joong, H. (2021). Evolution of bioethics education in the medical programme: a tale of two medical schools. International Journal of Ethics Education, 6(1): 37-50.
Sadler, T.D., Zeidler, D.L. (2004). The morality of socioscientific issues: Construal and resolution of genetic engineering dilemmas. Science education, 88(1): 4-27.
Turrens, J.F. (2005). Teaching research integrity and bioethics to science undergraduates. Cell Biology Education, 4(4): 330-334.
Willmott, Ch., Willis, D. (2008). The increasing significance of ethics in the bioscience curriculum: Taylor & Francis.
Willmott, Ch.J.R., Bryant, J. (2005). Engaging with the ethical implications of science.
Wolinsky, H. (2006). Bioethics for the world: UNESCO's Universal Declaration on Bioethics and Human Rights has far‐reaching goals, and has met with widespread opposition. EMBO reports, 7(4): 354-358.