مقایسه اثربخشی آموزش به روش دست سازه‌های زیستی و روش سخنرانی بر پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

-کارشناسی ارشد، زیست شناسی، دانشکده علوم. دانشگاه آزاد اسلامی مشهد. -دبیر، مدرسه دخترانه نمونه دولتی فاطمیه، قوچان

چکیده

هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ آموزش به روش دست سازه‌های زیست‌شناسی توسط دانش‌آموزان و آموزش به روش سخنرانی توسط معلم بر سنجش درس زیست‌شناسی بود. پژوهش در سال 1397 به روش شبه ­آزمایشی در دو گروه مستقل انجام شد. جامعۀ آماری شامل همۀ دانش‌آموزان پایۀ دهم تجربی دبیرستان نمونه دولتی فاطمیۀ شهرستان قوچان بود و 24 دانش‌آموز به‌صورت تصادفی و به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای آموزش مبحث دستگاه تنفسی، دانش‌آموزان به دو گروه تقسیم شدند. یک گروه به روش سخنرانی توسط معلم آموزش دیدند و گروهی دیگر به روش آموزش با استفاده از دست سازه‌های زیست­ شناسی توسط دانش‌آموزان مورد آموزش قرار گرفتند. برای مقایسه میزان یادگیری، از آزمون کتبی مشابه برای هر دو گروه استفاده شد. تجزیه‌وتحلیل نمره­ ها با آزمون آماری تی مستقل و با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه­ 16 انجام گرفت. سطح آلفا برای معناداری 0.05 تعیین گردید. نتایج نشان داد که اختلاف معناداری در میانگین نمره­ های مبحث موردنظر در درس زیست‌شناسی وجود دارد و میانگین نمره ­ها در گروهی که به روش دست سازه‌ها آموزش دیده­ بودند، به‌طور قابل‌توجهی افزایش نشان داد. به نظر می­ رسد استفاده از دست سازه‌ها به تفهیم عمیق ­تر مطالب زیست‌شناسی در دانش‌آموزان منجر می‌شود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Comparison of the Effectiveness of the Teaching Biology Using Creative Biological Handicrafts with the Method of Speaking on Academic achievement of Biology course

نویسنده [English]

  • Somayeh Allafan
-Master of biology, Islamic Azad university, mashhad branch. -Teacher, Fatemieh State Model School for Girls, Quchan.
چکیده [English]

The purpose of this study was to compare the method of teaching biology using creative biological handicrafts with the method of speaking in Biology lesson. The research was conducted in 1397 by semi experimental method in two independent groups. The statistical population included all of the Fatemieh high school students in Quchan. 24 people were randomly selected as a sample. To teach the subject of the respiratory system, students were divided into two groups. One group was trained by the teacher and the other group was trained by the students themselves using creative biological handicrafts. Finally, to compare the amount of learning, the same written test was used for both groups. Scores were analyzed by independent t-test using SPSS software version 16. Alpha level was determined to be 0.05. The results showed, there was a significant difference in the mean scores of the subject in biology and the mean scores in the group that was trained in the method of instruments, increased significantly. The use of handicrafts seems to lead to a deeper understanding of biology in students.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Biology Education
  • Biological Handicrafts
  • Creative Activity
امینی تهرانی، مرضیه (1396). خلاقیت در آموزش زیست‌شناسی. رشد آموزش زیست‌شناسی.
زارع، زهرا؛ انصاری راد، پرویز؛ صفاری بروجنی، محمد؛ و حسن زادگان رودسری، ماهرخ (1396). اثربخشی آموزش الکترونیکی در انگیزه و پیشرفت تحصیلی درس زیست‌شناسی. آموزش پژوهی. 30-9 3 (10)3.
شعبانی، حسن (1385). مهارت‌های آموزشی روش­ها و فنون تدریس، چاپ تربیت سوم، تهران: انتشارات سمت.
عبادی‌مناس، قدرت؛ سپهریان آذر، فیروزه؛ و جامعی، رشید (1400). تاثیر آموزش زیست‌شناسی مبتنی بر رویکرد سازنده‌گرایی بر خودکارآمدی و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی. 103-81، (1)10.
کیانی، فرحناز (1386). بررسی رویکردهای فلسفه علم فیزیک و تأثیر آن در آموزش، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا، تهران. 
نصیرپور، علی؛ و زارع، زهرا. (1399). مقایسه اثربخشی روش تدریس نقشه مفهومی با روش سخنرانی در یادگیری درس زیست‌شناسی. پژوهش در آموزش زیست‌شناسی. 28-19 (6)2.
Baylor, A. L., Ritchie, D. (2002). What factors facilitate teacher skill, teacher morale, and perceived student learning in technology-using classrooms? Computers & Education, 39(4): 395-414.
Dori, Y. J., Belcher, J. (2005). How does technology-enabled active learning affect undergraduate students' understanding of electromagnetism concepts?. The journal of the learning sciences, 14(2): 243-279.
Dori, Y. J., Belcher, J., Bessette, M., Danziger, M., McKinney, A., & Hult, E. (2003). Technology for active learning. Materials Today, 6(12): 44-49.
Elaine Payne, E., Lesley, W. (2000). Developing essentail study skills. England: Prentice-Hall.
Kind, P. M., Kind, V. (2007). Creativity in science education: Perspectives and challenges for developing school science. Studies in Science Education. 43:1-37.