بررسی تأثیر ابزارهای الکترونیکی در آموزش زیست‌شناسی در دوران کرونا

نوع مقاله : مقاله مروری

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید شرافت، تهران، ایران

چکیده

تجهیزات و امکانات الکترونیکی در نظام آموزشی دوران کرونا، به‌منظور سهولت در امر تدریس مجازی، یادگیری مؤثر مطالب درسی و تفهیم بهتر آن توسط مدرسین و دانش­آموزان به کار می‌روند. با توجه به نقش ابزارهای الکترونیکی بر یادگیری بهتر و افزایش مهارت­های خودآموزی، خودانگیختگی، مسئولیت­پذیری، مباحثه و همچنین تفاوت برخورداری دانش­آموزان از امکانات الکترونیک در مناطق مختلف، ارزیابی میزان اثر­گذاری ابزارهای الکترونیکی بر یادگیری دانش­آموزان ضروری است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر به‌کارگیری ابزارهای الکترونیکی در آموزش زیست­شناسی و با روش توصیفی، کتابخانه­ای و اسنادی صورت گرفته است. در این پژوهش امکانات آموزشی و تجهیزات الکترونیکی مدرسین، دانش­آموزان و تأثیر آن در یادگیری درس زیست­شناسی مورد بررسی قرارگرفته است و با توجه به استفاده نرم­افزارهای مورد نیاز برای تولید محتوای آموزشی در دوران کرونا، نرم­افزار­های کاربردی، در راستای تولید محتوای جذاب­تر و مؤثر­تر معرفی‌شده است. نتایج نشان می‌دهد با مطالعۀ این پژوهش، معلمان با نرم­افزارهای گوناگون آشنا خواهندشد و با به‌کارگیری نرم‌افزارهای معرفی‌شده در تدریس درس زیست­شناسی قادر خواهند بود، تدریس مطلوبی را در آموزش مجازی به نمایش بگذارند و کیفیت تدریس با استفاده از دانش فن­آوری اطلاعات و ارتباطات را ارتقا بخشند، و به ایجاد انگیزه و علاقه در دانش­آموزان جهت شکل‌گیری بیشتر مطالب درس زیست­شناسی در ذهن دانش­آموزان کمک کنند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Electronic Instruments on Biology Education in the Corona

نویسندگان [English]

  • Amin Nasrollahzadeh Haghgoo 1
  • Zahra sadat Dehghan Manshadi 2
1 Undergraduate student of Biology Education, Farhangian University, Shahid Beheshti Campus, Tehran, Iran
2 Undergraduate student of Biology Education, Farhangian University, Shahid Sharafat Center, Tehran, Iran
چکیده [English]

Electronic equipment and facilities are used in the education system of the Corona period, in order to facilitate virtual teaching, effective learning of the curriculum and its better understanding by teachers and students. Considering the role of electronic devices on better learning and increasing self-learning skills, spontaneity, responsibility, discussion and also the difference between students 'access to electronic facilities in different regions, it is necessary to evaluate the impact of electronic devices on students' learning. The aim of this study was to investigate the effect of using electronic tools in biology education using descriptive, library and documentary methods. In this study, the educational facilities and electronic equipment of teachers, students and its effect on learning biology have been studied. Has been introduced more and more effectively. The results show that by studying this research, teachers will be familiar with various software and by using the software introduced in teaching biology, they will be able to demonstrate good teaching in virtual education and the quality of teaching using knowledge. Improve information and communication technology, and help motivate students to form more biology content in students' minds.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual education
  • Biology
  • Electronic equipment
  • Software
  • Corona
 - اسلامیان، ح؛ سعیدی رضوانی، م؛ فاتحی، ی (1392). مقایسه اثربخشی روش­های تدریس بحث گروهی و سخنرانی بر میزان یادگیری و رضایت دانش­آموزان از تدریس در درس دین وزندگی. پژوهش در برنامه­ریزی درسی،­10 (11): 13-23.
- اصل مرز، فریبرز (1391). تأثیر ارزش­یابی در بهبود یاددهی- یادگیری. رشد آموزش علوم اجتماعی، ­15 (2): 50-54.
- بیرانوند، ع، صیف، م (۱۳۸9). تأثیر فناوری بر نظام آموزشی مدارس. irandoc.ac.ir. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. 26 (1): 183-193.
- پور محمدباقر، ل،  پور محمدباقر، ا (1387). نقش فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش مراکز دانشگاهی. مجله فن­آوری و آموزش، 3 (1): 75-67.
- جبرائیلی، م؛ متذکر، م؛ فرونخواه، ش؛ افشاریاوری، ؛ زارع، ز (1397). ارزیابی تأثیر استفاده از نرم­افزار ترسیم نقشه ذهنی (Freeplane) در ارتقای مهارت حل مسئله دانشجویان. پرستاری و مامایی ارومیه. 16 (3): 171-176.
- خندان دل، ب (1388). بررسی تأثیر جلوه­های ویژه فیلم­های آموزشی بر میزان یادگیری. مجله دانش و تندرستی، 4 (2): 24-29.
- زارع، ف، و رضائیان، ل (1398). تحلیل محتوای کتاب درسی زیست­شناسی پایه دهم به روش فلش، مک لافلین و کلوز. فصلنامه علمی- تخصصی پژوهش در آموزش زیست­شناسی، 1 (4): 1-14.
- طالبی اباتری، ز، و علم الهدی، ج (1399). عدالت آموزشی و آموزش مجازی: یک مطالعه مروری. هفتمین کنفرانس بین­المللی روانشناسی. علوم تربیتی و سبک زندگی، 1-8.
- نصراله زاده حق­گو، ا؛ جعفری، م (1399). تأثیر برنامه­ریزی آموزشی در یادگیری دانش­آموزان متوسطه اول و دوم در دوران کرونا. چهارمین کنفرانس بین­المللی روانشناسی. مشاوره و علوم تربیتی، تهران، 1-17.
- نصیری، ف (1384). عوامل زیربنایی در استقرار نظام آموزش مجازی. پیک نور- علوم انسانی، 3 (2): 120-125.
- نیلی احمدآبادی، م (1399). پایگاه اطلاع­رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران. www.msrt.ir/fa/news/55299/.
- هرگنهان، بی­آر؛ السون، متیو اچ (2009). مقدمه­ای بر نظریه یادگیری. ترجمه علی اکبر سیف. (1392). تهران: انتشارات ارسباران.
- یعقوبی، ج؛  ملک محمدی، ا؛ ایروانی، ه؛ و عطاران، م (۱۳۸۷). ویژگی­های مطلوب دانشجویان و اعضای هیأت علمی در یادگیری الکترونیکی در آموزش عالی ایران: دیدگاه دانشجویان دوره­های مجازی. فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی. 14 (1): 159-173.
- Angello, C., Wema, E. (2010). Availability and usage of ICT and e- resources by livestock researchers in Tanzania: Challenges and ways forward. International journal of education and development using information and communication technology, 6 (1): 53-65.
- Naga Subramani, P.C. Iyappan, V. (2018). Innovative methods of teaching and learning. Journal of Applied and Advanced Research, 3 (1): 20-22.
- Robinson, B. (2008). Using distance education and ICT to improve access, equity and the quality in rural teachers' professional development in western China. International Review of research in Open and Distance Learning, 9 (1): 1-17.
- Tavangarian D., Leypold ME., Nölting K., Roser M., Voigt D. (2004). Is E-learning the Solution for Individual Learning? Electronic Journal of E-learning, 2 (2): 273-280.
- UNESCO Institute of Statistics (2009). Guide to measuring information and communication technologies (ICT) in education. Montreal: UNESCO Institute of Statistics. Available at http://www.uis unesco.org.
- Zhang, J. (2004). Using ICT to prepare learners for the 21century: The perspectives of the Eastern APEC economies. presentation for APEC Summit on Educational Innovation: Striking Balance: Sharing Practice from East and West, 1-27.