بررسی چالش‌های آزمون مرحله اول المپیاد علمی زیست‌شناسی دانش‌آموزی و رویکردهای بهبود آن در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فیزیولوژی جانوری، دانشگاه فردوسی مشهد

2 دانشجوی دکتری پزشکی مولکولی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد

چکیده

هدف این تحقیق، مطالعه آزمون مرحله اول المپیاد زیست‌شناسی و چالش‌های مربوط به آن در سیستم آموزشی است. رقابت المپیاد زیست‌شناسی دانش‌آموزی، اصلی‌ترین روش شناسایی و هدایت دانش آموزان دبیرستانی در شاخه زیست‌شناسی است. سازوکارهای مناسب آموزش و آزمون می‌تواند موجب افزایش بازده در شناسایی افراد علاقه‌مند و بااستعداد در زیست‌شناسی شود. در این بررسی به تجزیه‌وتحلیل آزمون­های المپیاد زیست‌شناسی 5 سال اخیر بر اساس مقالات و منابع موجود پرداخته‌شده است و سؤالات آزمون‌ها ازنظر تعداد، زمان اختصاص داده‌شده، توزیع محتوی علمی و انطباق با مطالب کتب جدیدالتالیف درسی بررسی‌شده است. نتایج نشان می‌دهد که توزیع پرسش‌های آزمون منطبق با اغلب سرفصل‌های کتاب‌های جدید نیست. مباحث جانوری 38 درصد، سلولی مولکولی، 26 درصد، گیاهی 21 درصد، ژنتیک 3 درصد و سایر مباحث 12 درصد محتوی کتاب‌های زیست‌شناسی دبیرستان را تشکیل می‌دهند. اما به‌عنوان‌مثال 17 تا 20 درصد در سؤالات آزمون‌های مرحله اول اخیر مربوط به موضوعات جانوری است. به نظر می‌رسد با توجه به تغییرات جدید در کتب درسی زیست‌شناسی و افزایش چشمگیر تعداد دانش آموزان رشته علوم تجربی و درنتیجه افزایش داوطلبین آزمون‌های المپیاد، باید رویکردهای آموزشی و آزمودنی جدیدی را منطبق با المپیاد زیست‌شناسی بین‌المللی دانش‌آموزی بکار گرفت.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Study about challenges and improvement approaches of first step of student scientific biology Olympiad examination in Iran

نویسندگان [English]

  • Bahram Farhadi moghadam 1
  • Hamid Jamialhmadi 2
1 Department of animal physiology, faculty of sciences, Ferdowsi university of Mashhad.
2 Medical Genetics and Molecular Medicine department, medical school, Mashhad university of medical sciences.
چکیده [English]

Purpose of this investigation is study of first step of biology olympiad exam and it’s challenges in educational system. Students biology olympiad competition is the main way to recognise and guidance highschool students in biology branch. Suitable education and exam mechanisms can increase efficiency of identify interested and talented persons in biology. In this research scientific articles and analysis of 5 recent years of biology olympiad exams by statistic softwares have been used and exams questions has been checked in number, allocated time, scientific content distribution and adaptation with contents of the new version of textbooks. Results indicate that exam questions repartitions are not match via the most of new textbooks topics. Animal topics 38 percents, cellular and molecular concepts 26%, plants 21%, genetics 3% and other topics are 12% of biology highschool textbooks contexts. But, for example 17-20 percetage of recent primary step of examination questions related to these topics.It seems regrad to new changes in biology textbooks and enhamncment of experimental sciences field students, it must be applied novel approaches in education and examination which coinciding with international students biology olympiad.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Biology education
  • Biology textbook
  • Biology olympiad
  • Biology examination
 مقدسی، غ، رسام، ق(1392). تجزیه‌وتحلیل موضوعی سؤالات المپیاد زیست‌شناسی پانزده دوره آزمون‌های مرحله اول کشوری. رشد آموزش زیست‌شناسی، 29 (2): 43-46.
زارع، ح، مصطفایی، ع، امین پور، ح(1397). سنجش و اندازه‌گیری. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
سیف، ع(1398). اندازه‌گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر دوران.