-احمدی، احمد؛ انصاری راد، پرویز، بازوبندی، محمدحسن و همکاران (۱۳۹۶). راهنمای معلم علوم هفتم. تهران. شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران.
- استاد حسنلو، حسین؛ فرجی خیاوی، زلیخا؛ شکراللهی، رقیه (۱۳۹۱). تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی چهارم و پنجم براساس اهداف آموزشی مریل. پژوهش در برنامه ریزی درسی. سال نهم، دورة دوم، شمارة ۶ (پیاپی ۳۳ ): ۱۱۶ – ۱۳۰.
- باقری یزدی، حسن؛ زارعی، نعمت اله (۱۳۹۴). مبانی آموزش علوم تجربی در دوره ابتدایی. مشهد. انتشارات تمرین.
- پردلی،
مصطفی؛
زارع، زهرا. (۱۳۹۵). تحلیل محتوای بخش گیاهی کتاب درسی زیست شناسی و آزمایشگاه 2 به روش خلاقیت گیلفورد سال تحصیلی ۹۵-۹۴. فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه. دانشگاه فرهنگیان. دوره ۲. شماره ۵ : ۳۵ – ۴۸.
- حسن مرادی، نرگس. (۱۳۹۶). تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدای. (چاپ پنجم). انتشارات آییژ. تهران.
- صاحبزاده، بهروز؛ براهوئی مقدم، نورمحمد (۱۳۹۵). تحلیل میزان تدوین فعالانه کتاب علوم تجربی پایه سوم راهنمایی بر اساس روش ویلیام رومی. سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین المللی.
- صفوی، امانالله (۱۳۹۳). روشها، فنون و الگوهای تدریس. انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
- ضیاءنژاد شیرازی، آسیه؛ قلتاش، عباس (۱۳۹۷). بررسی نقش تغییرات محتوایی برنامه درسی بر عملکرد دانشآموزان کلاس چهارم ابتدایی در آزمونهای بینالمللی تیمز. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی. سال نهم . شماره 4: ۱۲۷ – ۱۴۶.
- ظفری نژاد، عادل ( ۱۳۹۲). تحلیل محتوای کتاب درسی. چاپ دوم. تهران: انتشارات کورش :۱۶ – ۲۰.
فراست، حسین؛ امیری، محمدامین؛ مهاوی، مهدی (۱۳۹۸). تحلیل محتوای کتاب های علوم تجربی اول، دوم و سوم ابتدایی براساس الگوی نمایش اجزای مریل. فصلنامه پویش در آموزش علوم پایه. دوره پنجم، شماره شانزدهم: ۵۰ – ۶۳.
-کلهری، طیبه (۱۳۹۰). تحلیل محتوای کتاب علوم پایه سوم راهنمایی براساس اهداف آموزشی مریل. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه الزهرا.
-
محمدی مهر، غلامرضا (۱۳۹۴). روش تحلیل محتوا (راهنمای عملی تحقیق). تهران: انتشارات دانش نگار.
- مدرس تربیتی، محمود. (۱۳۹۷). تحلیل محتوای بخش فیزیک کتابهای علوم تجربی دوره اول متوسطه به روش مریل. رشد آموزش فیزیک. دوره ۳۳. شماره ۳: ۵۰ – ۵۴.
- مهدوی، محمدرضا؛ امیرتیموری، محمدحسن (۱۳۹۰). بررسی تاثیر استفاده از الگوی طراحی آموزش مریل (نظریه نمایش اجزا) بر میزان یادگیری و یادداری در درس زیست شناسی سال اول دبیرستان، فصلنامه روان شناسی تربیتی، سال هفتم. شماره ۲۰.
- نوریان، محمد سالم، (۱۳۹۲). چگونگی ارتباط متن و تصویر در کتابهای درسی علوم پایه دوم و ششم ابتدایی ایران در سال تحصیلی ۹۲- ۹۱. پژوهش در برنامه ریزی درسی، دوره ۱۲. شماره ۴۶: ۱۰۴ – ۱۱۶.
- نیکدل، نسرین؛ مسلمی پورلالمی، پری (۱۳۹۴). تحلیل محتوای کتاب جدیدالتالیف علوم هفتم بر اساس الگوی آموزشی مریل. شانزدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران و ششمین کنفرانس فیزیک و آزمایشگاه. دانشگاه لرستان.
- Merrill,M.D. (1994) Instructional Design Theory. Englewood cliffs,NJ:Educational Technology publications. Section 3 component Display Theory.chapter7,theDescriptive Theory.chapter 8,the prescriptive Theory.