- اوستا، میهن؛ ایمانی، فائزه؛ علویان، فیروزه. (۱۳۹۷). تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه رشته علوم تجربی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومی. فصلنامه علمی تخصصی پژوهش در آموزش زیست شناسی.1(1): 50-61.
- باقرزاده، زهره؛احمدی، غلامعلی. (۱۳۹۱). تحلیل محتوای کتابهای درسی. چاپ اول. تهران: انتشارات صبورا.
- بدریان، عابد؛ رستگار، طاهره. (۱۳۸۵). مطالعه تطبیقی استانداردهای آموزش علوم دوره آموزش عمومی ایران و کشورهای موفق در آزمون تیمز. همایش نوآوری در برنامه درسی دوره ابتدایی.
- حسن مرادی، نرگس. (۱۳۹۶). تحلیل محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی. (چاپ پنجم). تهران: انتشارات آییژ. ۱۴۳ – ۱۳۹.
- دهقانی، مرضیه؛ پاک مهر، حمیده. (۱۳۹۴). میزان درگیری فعال دانشآموزان پایه ششم ابتدایی با محتوای کتب جدید التألیف علوم و ریاضی. فصلنامه علمی- پژوهشی پژوهش در برنامه ریزی درسی. 47: 74-89.
- شعاری نژاد، علی اکبر. (۱۳۹۴). روان شناسی تربیت و تدریس (آموزش و پرورش). تهران: انتشارات اطلاعات.
- صاحب زاده، بهروز؛ براهوئی مقدم، نورمحمد.(۱۳۹۵). تحلیل میزان تدوین فعالانه کتاب علوم تجربی پایه سوم راهنمایی بر اساس روش ویلیام رومی. سومین کنفرانس روانشناسی، علوم تربیتی و سبک زندگی با رویکرد بین المللی.
- طاهری، عبدالمحمد؛ طهماسبیپور، نجف؛ صادقی کهمینی، معصومه.(1395). مقایسه حیطهشناختی بلوم با آزمون تیمز ۲۰۱۱ در کتاب علوم تجربی پایه سوم راهنمایی سال ۹۰ ـ ۸۹، نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش، 10(3): 179-190.
- ظفری نژاد، عادل. ( ۱۳۹۲). تحلیل محتوای کتاب درسی. چاپ دوم. تهران: انتشارات کورش. ۱۸۶ و ۲۰۰.
- فتحی واجارگاه، کورش؛ آقازاده، محرم. (۱۳۸۶). راهنمای تألیف کتاب های درسی. چاپ اول. تهران : انتشارات آییژ.
- قاسم پور مقدم، حسین؛ نقی زاده انهر، عبدالحسین؛ مظاهری، حسن. (۱۳۹۲). تحلیل محتوای علوم تجربی ششم دبستان به روش ویلیام رومی. پنجمین همایش ملی آموزش. تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
- فخریان، بهمن؛ آل محمد، سید علی؛ ابراهیمی، محمد؛ انصاری مریم؛ علوی، الهه؛ کرام الدینی، محمد. (۱۳۹۶). راهنمای معلم زیست شناسی(۱) پایۀ دهم دورۀ دوم متوسطه. تهران: شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران.
- قربانی، محمدرضا؛ غلامی، اعظم؛ داداش زاده، امین .(۱۳۹۶). تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم بر اساس روش ویلیام رومی. فصلنامه آموزش پژوهی. ۱۱: ۵۶ – ۷۳.
- کریمی،فاطمه؛ امیدیان، فرانک؛کریمی، هادی. (۱۳۹۴). تحلیل محتوای کتاب علوم پایه ششم ابتدایی بر اساس روش ویلیام رومی. دومین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
- کریمی حاجی خادمی، عادله؛ عامری، لیلا. (۱۳۹۷). تحلیل محتوای کتاب فیزیک یازدهم با تکنیک ویلیام رومی وحیطه شناختی بلوم. چهارمین همایش علمی – پژوهشی استانی از نگاه معلم. مدیریت آموزش و پرورش شهرستان میناب.
- کرمی، زهره؛ اسد بیگی، پژمان؛ کرمی، مهدی. (1392). تحلیل کتاب ریاضی پایه اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه شناختی بلوم. پژوهش دربرنامه ریزی درسی. ۱۰ ( ۳۷ ): ۱۶۷ – ۱۷۹.
- محمودیان، علی؛ سلیم پور، حامد؛ شفایی، نوراله؛ اسکندری، حسن.(1397). تجزیه و تحلیل محتوای کتاب جدید التالیف زیست (۳) پایه دوازدهم تجربی، چاپ ۱۳۹۷ به روش ویلیام رومی. چهارمین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه. تهران. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
- ملامحمدنوه سی، سعیده. (۱۳۹۷). تحلیل محتوای کتاب شیمی پایه دوازدهم دوره ی دوم متوسطه براساس روش ویلیام رومی در سال تحصیلی (۹۸ – ۹۷). اولین کنفرانس ملی یافته های نوین در حوزه یاددهی و یادگیری. دانشگاه فرهنگیان هرمزگان.
- مصلح امیردهی، هادی، قاسمی، مژگان. (۱۳۹۵). تحلیل محتوای کتاب علوم تجربی پایه چهارم ابتدایی از منظر فعال و غیرفعال بودن بر مبنای الگوی ویلیام رومیهادی مصلح امیردهی مژگان قاسمی هادی مصلح امیردهی مژگان قاسمی . نشریه پویش در آموزش علوم پایه، ۲(۳): ۲۸- ۱۹.
- معروفی، یحیی؛ یوسف زاده، محمد رضا. (۱۳۸۹). تحلیل محتوا در علوم انسانی(راهنمای عملی تحلیل کتاب های درسی). همدان: انتشارات سپهر دانش.
- نوریان، محمد. (۱۳۹۲). راهنمای عملی تحلیل محتوای کمی و کیفی کتابهای درسی دورهی ابتدایی. انتشارات شورا.
-Gibbs, W. Fox, D. (1999). The False Crisis in Science Education. Scientific American. October 281(4): 86-93.
-Harrison, A. G. (2001) How do Teachers and textbook writers model scientifie Ideas for students? Science Education, 31(3), 401- 435.