بررسی نگرش دانش آموزان دبیرستانی نسبت به علم بیوتکنولوژی ( مطالعه موردی دانش آموزان منطقه 9 آموزش و پرورش شهر مشهد)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد رشته باکتری شناسی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.

2 استادیار، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شعبه مشهد، ایران.

3 استادیار، موسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، شعبه مشهد، ایران

چکیده

هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی میزان آگاهی دانش آموزان پانزده تا هجده سال در ارتباط با علم بیوتکنولوژی(زیست فناوری) می باشد. بیوتکنولوژی به طور کلی شامل مجموعه‌ای از فناوری ها است که از ارگانیسم های زنده یا بیولوژیکی همچون گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم ها به منظور تولید محصولات جدید استفاده می شود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر آموزش و پرورش منطقه 9 شهر مشهد است که از میان آنان 63 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته با شاخص هایی در مورد شناخت بیوتکنولوژی و کاربردهای آن تنظیم شد. پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر کارشناسان و ضریب آلفای کرونباخ، پرسشنامه ها توسط جامعه آماری تکمیل شد. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که دانش آموزان درک نسبی به شناخت علم بیوتکنولوژی دارند اما در ارتباط با کاربرد این علم، درک بالاتری نشان دادند. با توجه به نتایج حاصل، آموزش مفاهیم اولیه و پایه این علم، برای کسب اطلاعات و درک دانش آموزان نسبت به این علم لازم می باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Investigating the attitude of high school students towards biotechnology (a case study of students in District 9 of Mashhad city)

نویسندگان [English]

  • Mohadese Amiri 1
  • Majid Jamshidian-Mojaver 2
  • Hamidreza Farzin 3
1 1Master of Bacteriology, Faculty of Veterinary Medicine, Shahid Bahonar University of Kerman, Kerman, Iran.
2 Mashhad Branch, Razi Vaccine and Serum Research Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Mashhad, Iran.
3 Mashhad Branch, Razi Vaccine and Serum Research Institute, Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Mashhad, Iran.
چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the knowledge of 15- to 18-year-old students about biotechnology science. Biotechnology generally consists of a set of technologies that are derived from living or biological organisms of plants, animals, microorganisms, or specific compounds that are used to produce new products.The statistical population of this study includes high school students of boys and girls of education in the 9th district of Mashhad, from which 63 students were randomly selected. Data collection tools were developed by researcher-made questionnaires with indicators on the knowledge of biotechnology and its applications. The results of this study showed that students have a relative understanding of biotechnology but students have a higher understanding of biotechnology.According to the results, teaching the basic concepts of this science is necessary to obtain information and students' understanding of this science.

کلیدواژه‌ها [English]

  • High school students
  • Knowledge of Biotechnology
  • applications of biotechnology
 - مجد، احمد (1395). زیست شناسی سلولی مولکولی، چاپ هفتم. تهران: انتشارات آییژ
-Barış, Ç. Ç., & Kırbaşlar, F. G. (2015). A study of certain biology and biotechnology concepts in secondary school and high school course books in terms of scientific competency. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 174, 420-426.
-Lazarowitz, R., & Bloch, I. (2005). Awareness of societal issues among high school biology teachers teaching genetics. Journal of Science Education and Technology, 14(5-6), 437-457.

-Kidman, G. (2009). Attitudes and interests towards biotechnology: the mismatch between students and teachers. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology, 5(2), 135-143.

-Harms, U. (2002). Biotechnology education in schools. Electronic Journal of Biotechnology, 5(3), 5-6.
-Dawson, V., & Soames, C. (2006). The effect of biotechnology education on Australian high school students’ understandings and attitudes about biotechnology processes. Research in Science & Technological Education, 24(2), 183-198.
-Pas, M., Vogrinc, J., Raspor, P., Udovc Knezevic, N., & Cehovin Zajc, J. (2019). Biotechnology learning in Slovenian upper-secondary education: gaining knowledge and forming attitudes. Research in Science & Technological Education, 37(1), 110-125.
-Harms, U. (2002). Biotechnology education in schools. Electronic Journal of Biotechnology, 5(3), 5-6.
-Cavanagh, H., Hood, J., & Wilkinson, J. (2005). Riverina high school students views of biotechnology. Electronic Journal of Biotechnology, 8(2), 1-7.
-Chabalengula, V. M., Mumba, F., & Chitiyo, J. (2011). Elementary education preservice teachers' understanding of biotechnology and its related processes. Biochemistry and Molecular Biology Education, 39(4), 321-325.