مقایسه روش تدریس سخنرانی با روش تدریس بحث گروهی در آموزش زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان تهران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دبیری زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

2 دانشجوی کارشناسی دبیری زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 استادیار، گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

آموزش یکی از اساسی ترین نیاز های جوامع بشری است. بهره­گیری از شیوه­های فعال و نوین آموزش و گزینش مناسب­ترین شیوه­ی آموزش بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف مقایسه­ی اثر بخشی روش تدریس سخنرانی و روش تدریس بحث گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی دبیری زیست­شناسی دانشگاه فرهنگیان تهران انجام شده است. روش پژوهش نیمه تجربی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان واحد دانشگاهی شهید بهشتی تهران ورودی 97 بوده است. برای اجرای پژوهش 64 نفر دانشجوی زیست شناسی به طور تصادف انتخاب و به دو کلاس 32 نفره تقسیم شدند. درس تئوری_ تخصصی « اصول رده­بندی جانداران و ویژگی آنها» در یک کلاس به شیوه ی سخنرانی و در کلاس دیگر  به شیوه­ی بحث گروهی طی سه جلسه تدریس گردید و در پایان همه­ی جلسات، آزمونی چهارگزینه ای گرفته شد. نمرات هر دو کلاس با استفاده از آمار استنباطی ( آزمون t مستقل با استفاده از نرم افزارv.16  SPSS) مقایسه شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات در روش تدریس بحث­گروهی بیشتر از روش تدریس سخنرانی است. (p=0.0001)

کلیدواژه‌ها


Ames, G. J., & Murray, F. B. (1982). When two wrongs make a right: Promoting cognitive change by social conflict. Developmental Psychology, 18(6), 894897_.
Areglado, R. J. (1996). Learning for life : Creating  classroom for Self_Direct Learning. America: Corwin Press.
Botelho, M., & O'Donnell, D. (2001). Learning: Assessment of the use of problem-orientated, small-group discussion for learning of a fixed prosthodontic, simulation laboratory course. British dental journal, 191(11), 630636_.
Damon, W. (1984). Peer education: The untapped potential. Journal of applied developmental psychology, 5(4), 331-343.
Feingold, C. E., Cobb, M. D., Givens, R. H., Arnold, J., Keller, J. L., & Joslin, S. (2008). Student perceptions of team learning in nursing education. Journal of Nursing Education, 47(5), 214-222.
Garavan, T. N., & O′ Cinneide, B. (1994). Entrepreneurship education and training programmes: a review and evaluation–part 1. Journal of European industrial training, 18(8), 3-12.
Hill, R. (2006). A comparative study of Lecture and Discussion Methods. Studies in Adult Group Learning in the Liberal Arts., 5(1), 5963_.
Johnson, J., & Mighten, A. (2005). A comparison of teaching strategies: lecture notes combined with structured group discussion versus lecture only. The Journal of nursing education, 44(7), 319-322.
Kassop, M. (2003). Ten ways online education matches, or surpasses, face-to-face learning. The Technology Source, 3.
Light, G., & Cox, R. (2002). Learning and teaching in higher education. London: Paul Chapman.
Rossiter M.Jr., R. C. (2005). The effects of various methods of teaching about freedom of speech on attitudes about free speech issue 88.
Mohagheghian, S., Ahmadian, G., & Saadatmand, Z. (2013). Recognition and application of new teaching models among the humanities faculty members.
Reece, J. B., Urry, L. A., Cain, M. L., Wasserman, S. A., Minorsky, P. V., & Jackson, R. B. (2014). Campbell biology: Pearson Boston.
Reynolds, M. (1994). Groupwork in education and training:Ideas in practice. London: Kogan page.
Saif, A. (2004). Psychology of Learning and Instruction. Tehran:Agah.
Saif, A. (2008). Educational measurment , assesment and evaluation. 4th ed. (4th ed.). Tehran: Roshd.
Saif, A. (2009). Modern educational psychology :psychology of Learning and Teaching (6th ed.). Tehran: Dowran.
Terenzini, P. T., Cabrera, A. F., Colbeck, C. L., Parente, J. M., & Bjorklund, S. A. (2001). Collaborative learning vs. lecture/discussion: Students' reported learning gains. Journal of Engineering Education, 90(1), 123-130.