Content analysis of the twelfth grade biology textbook based on William Rumi's method

Document Type : Original Article

Authors

1 Student of Biology Education, Farhangian university.Orumieh. Iran

2 Assistant Professor, Farhangian University, Azarbayjan Gharbi, Iran

Abstract

The evolution of the educational system is equivalent to the transformation of the country's human resources and future construction. One of the most important and fundamental elements of any educational system is the textbook, and the improvement of this sector will lead to important changes in society and extensive change in learning. In this study, the twelfth grade biology textbook of the second year of high school in the field of experimental sciences in 1398 was examined according to the active-passive pattern of William Rumi. The research method is content analysis. The Statistical Society of Research is the twelfth grade biology textbook for the second year of high school in the field of experimental sciences in 1398. According to the research findings, the learner's coefficient of conflict in the text and image sections was 0.30 and 0.988, respectively. The results show that the book is inactive in text and image sections.Being active means that the student is involved in the learning process; A power that is not seen in passive education.

Keywords


 - امیرآتشانی، زهرا؛ رسولی، مهستی (1393). تحلیل محتوا با رویکرد کتب درسی، انتشارات جامعه‌شناسان.
- اسد بیگی، پژمان؛کرمی، زهره؛ کرمی، مهدی (1392)."تحلیل کتاب ریاضی4 پایه اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه‌شناختی بلوم". پژوهش دربرنامه ریزی درسی.10(37): 179-167
- بدریان، عابد؛ رستگار، طاهره (1385). "مطالعه تطبیقی استانداردهای آموزش علوم دوره آموزش عمومی ایران و کشورهای موفق در آزمون تیمز" ارائه شده در همایش نوآوری در برنامه درسی دوره ابتدایی .www.civilca.com
- بیابانگرد، اسماعیل (1384). روان شناسی تربیتی(روان شناسی یادگیری و آموز ش). تهران : نشر ویرایش
- جعفری هرندی، رضا؛ نصر، احمدرضا؛ میرشاه جعفری، سیدابراهیم (1387)."تحلیل محتوا روشی پرکاربرد در مطالعات علوم اجتماعی، رفتاری و انسانی، با تاکید بر تحلیل محتوای کتاب های درسی". فصلنامه حوزه و دانشگاه: روش شناسی علوم انسانی. 14(55): 58-33.
- حسن مرادی، نرگس (1396). تحلیل محتوای کتابهای درسی دوره ابتدایی(چاپ پنجم). تهران: انتشارات آییژ.
- دلاور، علی (1390). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
- رضوی، سیدعباس (1390). مباحث نوین در فناوری آموزشی(چاپ دوم). اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
- شریعتمداری، علی (1386). اصول و فلسفه تعلیم و تربیت تهران: انتشارات امیر کبیر.
- صدیق سروستانی، رحمت الله (1375). "کاربرد تحلیل محتوا در علوم اجتماعی ". فصلنامه علوم اجتماعی، 8: 91-114.
- فتحی واجارگاه، کوروش (1372). "تحلیل محتوای کتاب های علوم پایه دوم تا پنجم ابتدایی سال1372-1371 با روش ویلیام رومی". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- فتحی واجارگاه، کورش؛ آقازاده، محرم (1390). راهنمای تالیف کتابهای درسی، چاپ دوم، تهران: انتشارات آییژ
- قربانی، محمدرضا؛ غلامی، اعظم؛ داداش زاده، امین (1396).تحلیل محتوای کتاب زیست‌شناسی پایه دهم بر اساس روش ویلیام رومی. فصلنامه آموزش پژوهی، 3(11):83-101.
-کرمی، زهره؛ اسد بیگی، پژمان؛ کرمی، مهدی (1392)."تحلیل کتاب ریاضی4 پایه اول متوسطه بر اساس تکنیک ویلیام رومی و حیطه‌شناختی بلوم". پژوهش دربرنامه ریزی درسی.10(37): 179-167
- ملکی، حسن (1389). برنامه ریزی درسی. مشهد: پیام اندیشه.
- نوریان محمد (1388). راهنمای عملی تحلیل محتوای کتاب های فارسی اول دبستان در ایران. تهران: نشر شورا.
- یارمحمدیان، محمدحسین (1381). اصول برنامه ریزی درسی (چاپ سوم). تهران : انتشارات یادواره کتاب.
- یارمحمدیان، محمدحسین (1392). اصول برنامه‌ریزی درسی (چاپ دوازدهم). تهران: انتشارات یادواره کتاب.