دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22523220220220Investigating the problems of learning biology from the perspective of high school students and identifying the relevant causesبررسی مشکلات یادگیری مباحث زیستشناسی از دیدگاه دانشآموزان متوسطه دوره دوم و شناسایی علل مربوطه3142330FAنورمحمدبراهوئی مقدممربی، عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مطهری زاهدان، ایرانJournal Article20220320This study examines some issues and problems in learning biology from the perspective of high school students and identifies the reasons that lead to these problems. The method used in this research is narrative analysis. For this purpose, in this research, an attempt has been made to collect the opinions, experiences and suggestions of the students of the twelfth grade of high schools of the university and the sample of boys in districts 1 and 2 of Zahedan in the academic year 1400-1401. Identify biology lessons that make it difficult for students to learn, and provide effective solutions to reduce students' learning problems in biology lessons. The findings of this study show that important factors such as the nature of subjects, teaching methods, students 'learning and study habits, students' negative feelings and attitudes towards subjects and lack of resources to obtain more information and insufficient teaching time in creating Students' learning difficulties are effective and make it difficult for students to learn and understand the concepts of biology.این مطالعه به بررسی برخی مسائل و مشکلات در یادگیری مباحث زیستشناسی از دیدگاه دانش آموزان دوره متوسطه دوم و شناسایی دلایلی که منجر به ایجاد این مشکلات می شود، پرداخته است. روش بهکارگرفتهشده در این تحقیق، تحلیل روایتی است. به همین منظور در این تحقیق سعی گردیده است تا با جمعآوری و جمعبندی نظرات، تجارب و پیشنهادها دانش آموزان پایههای دهم تا دوازدهم دبیرستان های «دانشگاه» و «نمونه» پسرانه در نواحی آموزشوپرورش 1 و 2 شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401 – 1400 مهمترین مواردی که یادگیری درس زیست شناسی را برای دانش آموزان دشوار می سازد، شناسایی گردد و راهکارهایی مؤثر در جهت کاهش مشکلات یادگیری دانش آموزان در درس زیست شناسی ارائه گردد. یافته های این تحقیق نشان می دهد که عوامل مهمی مانند ماهیت موضوعات، روش تدریس، عادات یادگیری و مطالعه دانش آموزان، احساس و برخورد منفی دانش آموزان با موضوعات، کمبود منابع برای کسب اطلاعات بیشتر و کافی نبودن زمان تدریس در ایجاد مشکلات یادگیری دانش آموزان مؤثر است و یادگیری و درک مفهومی مباحث زیست شناسی را برای دانش آموزان سخت میکند.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2330_ae8140eb4f27c140fc1b0073988cd8f2.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22523220220220Cellular and molecular perceptions of students, skills students and biology education student teachers of genetic phenomena: a cross-sectional studyدرک سلولی و مولکولی دانشآموزان، مهارتآموزان و دانشجومعلمان رشته آموزش زیست شناسی از پدیدههای ژنتیکی: یک مطالعه مقطعی15282331FAفیروزهعلویاندانشیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0001-6866-8988Journal Article20220503Genetic concepts are divided into three main levels, macroscopic, microscopic, and sub-microscopic. In order to study the understanding of the students of the twelfth year of the experimental field, biology graduate skills students, and biology student teachers semester 7 in the connection between the ideas and concepts of these three levels, Various questions were asked by the audience who wanted to use molecular concepts and processes to bridge the gap between these levels in understanding genetics. The results of this cross-sectional study showed that students and some student teachers can’t understand the microscopic and sub-microscopic levels of genetics. Skills students had a better cellular and molecular understanding of genetic events than the other two groups. The difficulty for students in understanding the connection of concepts is that the concepts and genetic processes belong to different levels of the organization and these people have not been able to analyze the relationship between the levels. Based on our findings, it is necessary to consider improvements in both teaching methods and curriculum content.مفاهیم ژنتیکی به سه سطح اصلی ماکروسکوپی، میکروسکوپی و زیر میکروسکوپی اختصاص داده میشوند. بهمنظور بررسی درک دانشآموزان سال دوازدهم رشته تجربی، مهارتآموزان فارغالتحصیل زیستشناسی و دانشجومعلمان رشته زیستشناسی مشغول به تحصیل در نیمسال هفتم در پیوند دادن ایدهها و مفاهیم این 3 سطح، سؤالات مختلفی از مخاطبان مطرح شد. نتایج این تحقیق مقطعی – تحلیلی نشان داد که دانشآموزان و برخی از دانشجومعلمان در درک سطوح میکروسکوپی و زیر میکروسکوپی ژنتیک چندان توانا نیستند. مهارتآموزان نسبت به دو گروه دیگر درک سلولی و مولکولی بهتری از وقایع ژنتیکی داشتند. دشواری درک دانشآموزان و دانشجومعلمان در پیوند مفاهیم این است که مفاهیم و فرایندهای ژنتیکی به سطوح مختلف سازمان تعلق دارند و این افراد نتوانستهاند ارتباط بین سطوح را تحلیل کنند. بر اساس یافتههای پژوهش، درنظرگرفتن اصلاحاتی هم در روشهای تدریس و هم در محتوای برنامه درسی ضروری است. https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2331_75a72c8cbf0173bcb06ff516ad23cf7c.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22523220220220Development and Standardization of Biology Achievement Testتدوین و هنجاریابی آزمون پیشرفت تحصیلی زیستشناسی29462398FAحسنمشتاقیان ابرقوئیدکتری سنجش و اندازه گیری؛ دبیر زیست شناسی دبیرستان باقرالعلوم، آموزش و پرورش ناحیه 40000-0003-0517-2402بهرامجوکاراستاد روانشناسی تربیتی، عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیرازJournal Article20220406The general purpose of this study was to develop and standardize an Achievement test to measure student learning in the biology program at the secondary school. Both classical and IRT models were used to address the research objectives of the study. The preliminary instrument consisted of 150 multiple-choice items that on a sample size of 300 male and female students were performed. The final instrument was two parallel forms of 50 items that were performed on a normative sample of 938 male and female students in Shiraz. The Estimated reliability coefficient for internal consistency with test forms was 0.89, and 0.88, respectively. Based on factor analysis; both forms of the test were an overall factor saturated. Results showed there is no significant difference between the mean scores of boys and girls. So standardized and percentile Norms for all subjects were calculated. Findings from the IRT analysis showed that more than %92 of the items are significantly fitted to Three-Parameter Logistic Model. Test information function was a bell-shaped curve and over a wide ability range from -0.5 to +2.5 provides more information. Also, the maximum information was provided at +1.5 from the ability continuum. Based on this, it can be concluded that the Biology Achievement Test provides a more accurate estimate of the True score of subjects whose ability level is higher than the average ability continuum.
هدف پژوهش حاضر، تدوین و هنجاریابی آزمون زیست شناسی پایه دهم دوره متوسطه بهمنظور اندازه گیری سطح آموخته ها و تعیین پراکندگی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در این ماده درسی بود. برای نیل به هدف کلی تحقیق، هر دو مدل کلاسیک آزمون و نظریه سؤال- پاسخ مورد استفاده قرار گرفت. ابزار اولیه پژوهش شامل 150 سؤال چهارگزینهای از محتوای زیستشناسی پایه دهم رشته تجربی بود که بر روی نمونهای به حجم 300 دانشآموز دختر و پسر اجرا شد. به دنبال تجزیهوتحلیل سؤالهای آزمون فرمهای نهایی آزمون تدوین شد. ابزار نهایی دو فرم موازی50 سؤالی بود که بر روی نمونه هنجاری به حجم 938 دانشآموز دختر و پسر شهرستان شیراز اجرا گردید. ضریب پایایی برآورد شده برای ثبات درونی فرمهای آزمون به ترتیب 0/89 و 0/88 به دست آمد. بر اساس تحلیل عاملی، هر دو فرم آزمون از یک عامل کلی اشباع بودند. نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پسران و دختران تفاوت معناداری وجود ندارد؛ بنابراین هنجارهای استاندارد و هم صدک برای همه آزمودنیها محاسبه شد. یافتههای حاصل از تجزیهوتحلیل نظریه سؤال-پاسخ نشان داد که بیش از 92 درصد از سؤالها بهطور قابلتوجهی با مدل لجستیک سه پارامتری برازش دارند. تابع آگاهی برآورد شده آزمون یک منحنی زنگولهای شکل بود و در محدوده توانایی 0.5- تا 2.5+ بیشترین اطلاعات را ارائه میداد؛ همچنین حداکثر میزان آگاهی دهندگی فرمهای آزمون در سطح توانایی 1.5+ به دست آمد که نشان میدهد آزمون تدوینشده تخمین دقیقتری از نمره واقعی آزمودنیهایی ارائه میدهد که سطح توانایی آنها بالاتر از متوسط پیوستار توانایی است.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2398_374d45e38dc371e81b8e05a030764de6.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22523220220220The effectiveness of virtual and face-to-face training of digital immigrants on learning biologyاثربخشی آموزش مجازی وحضوری مهاجران دیجیتال بر یادگیری درس زیست شناسی51642399FAناهیدثامتیاستادیار گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران. ایران.فاطمهامامقلی ونددکتری روانشناسی تربیتی، استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0001-8300-2084Journal Article20220730This study was conducted with the aim of investigating the effectiveness of virtual and face-to-face education on students' learning. The research method is semi-experimental. The statistical population is high school girls of the 2nd high school of region 15. The studied sample is 57 students from the twelfth grade of the experimental field studying in the year 1400-1401. The sampling method was cluster random. The research tool was the teacher-made test at the end of the first semester in January and the national test at the end of the second semester in June of Biology 3. The analysis method of one-sample t-test and paired t-test was performed using spss24 software. The T value obtained from the examination of the virtual education method test is equal to 11.977 and since this value is higher than the critical T value of ±1.96, as a result, the effect of virtual education is accepted at the confidence level of 99% (p<0.01) and this The effect is higher than the desired situation. The value of T obtained from the examination of face-to-face training methods is 2.579 and since this value is higher than the critical T value of ±1.96, as a result, the effect of face-to-face training is accepted at the confidence level of 99% (p<0.01) and It can be argued that face-to-face teaching methods have had an effect in the 3rd biology course, and this effect is higher than the desired situation. Paired t-test shows that the average difference of virtual training (3.95), at the level (p<0.01) is more effective than face-to-face training.این مطالعه باهدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی و حضوری بر یادگیری دانش آموزان صورت گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی است. جامعه آماری فراگیران دختر دبیرستانی متوسطه دوم منطقه 15 است. نمونه مورد بررسی 57 دانش آموز، از دو کلاس پایه دوازدهم رشته تجربی مشغول به تحصیل در سال 1400 است. شیوه نمونه گیری، تصادفی خوشه ای بود. ابزار پژوهش، آزمون معلم ساخته پایان نیمسال اول دیماه و آزمون کشوری پایان نیمسال دوم خردادماه درس زیستشناسی 3 بود. روش تجزیهوتحلیل آزمون تی تک نمونه و تی همبسته با استفاده از نرمافزار spss24 انجام شد. مقدار T بهدستآمده از بررسی آزمون شیوه آموزش مجازی برابر 11/977 و از آنجا که این مقدار، از مقدار T بحرانی 96/1± بالاتر است درنتیجه تأثیر آموزش مجازی در سطح اطمینان 99% (p<0/01) پذیرفته می شود و این تأثیر از وضع مطلوب بالاتر است. مقدار T بهدستآمده از بررسی آزمون شیوه آموزش حضوری برابر 2/579 است و از آنجا که این مقدار، از مقدار T بحرانی 96/1± بالاتر است درنتیجه تأثیر آموزش حضوری در سطح اطمینان 99% (p<0/01) پذیرفته می شود و می توان استدلال نمود که شیوه آموزش حضوری در درس زیستشناسی 3 تأثیر داشته و این تأثیر از وضع مطلوب بالاتر است. آزمون تی همبسته نشان می دهد که تفاوت میانگین آموزش مجازی (3/95)، در سطح (p<0/01) مؤثرتر از آموزش حضوری است.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2399_6dc080cad2d6d8a05be40aea30104abe.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22523220220220The Content Analysis of the Plant Section of the 11th grade Biology book (2) Based on Guilford's creativity modelتحلیل محتوای بخش گیاهی کتاب زیستشناسی (2) پایه یازدهم بر اساس الگوی خلاقیت گیلفورد65842400FAمحسنعثمانیدانشجوی کارشناسی ارشد و دبیر زیست شناسی، کرمانشاه، ایرانزهرازارعاستادیار دانشگاه فرهنگیان تهرانJournal Article20220812The research purpose is to determine the adaptation degree of the content of the biology book based on Guilford's creativity factors. The method is a descriptive-survey type of content analysis. The statistical papulation is the 11th grade biology book and the study sample is the book botanical content. The research tool is the content analysis form by the researcher according to Guilford's model of creativity factors. A four-stage coding scheme was used for content analysis. In the first stage, the content was divided into four parts (text, assignments and activities, pictures and tables). In the second, Guilford's four categories of creativity, including cognitive memory, convergent thinking, divergent thinking, and evaluative thinking, were defined. at Third, the units were matched with the desired classes and recorded in the relevant tables. at fourth, units at different levels of creativity were identified and counted. validity of the research tool was calculated based on the opinions of education experts and the reliability was calculated with the Holstein formula (0.91). The results showed more attention was paid to cognitive memory and convergent thinking levels in the studied sample, while the contents of divergent thinking content were at appropriate level and evaluative content was at a low level. Although the content dedicated to memory-cognitive thinking and convergent thinking has a higher level, the level of divergent content in new books has also grown appropriately and provides creativity. it seems necessary to pay attention to divergent thinking and evaluative thinking in preparing the contents of this section.هدف این پژوهش تعیین میزان انطباق محتوای کتاب زیستشناسی پایه یازدهم بر اساس عوامل خلاقیت گیلفورد است. روش پژوهش توصیفی- پیمایشی از نوع تحلیل محتوا است. جامعه آماری کتاب زیستشناسی پایه یازدهم و نمونه موردمطالعه محتوای گیاهی کتاب مذکور است. ابزار پژوهش فرم تحلیل محتوای محقق ساخته باتوجهبه الگوی عوامل خلاقیت گیلفورد است. برای تحلیل محتوا از طرح کدگذاری چهارمرحلهای استفاده شد. در مرحله اول محتوا به چهار قسمت (متن، تکالیف و فعالیتها، تصاویر و جداول) تقسیم شد. در مرحله دوم برای هر قسمت طبقات چهارگانه خلاقیت گیلفورد شامل حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب تعریف شد. در مرحله سوم واحدها با طبقات موردنظر، مطابقت داده شد و در جداول مربوطه ثبت شد. در مرحله چهارم واحدها در سطوح مختلف خلاقیت شناسایی و شمارش شدند. روایی ابزار پژوهش بر اساس نظرات متخصصان تعلیموتربیت و پایایی با فرمول هولستی (به مقدار 0/91) مورد محاسبه قرار گرفت. دادهها با آمار توصیفی تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد در نمونه مورد بررسی به سطوح حافظه شناختی و تفکر همگرا توجه بیشتری شده درحالیکه مطالب محتوای تفکر واگرا در سطح مناسب و محتوای ارزشیاب در سطح پایینی است. اگرچه محتوای اختصاصیافته به تفکر حافظه شناختی و تفکر همگرا در سطح بالاتر است؛ اما سطح محتوای واگرا نیز در کتب جدید، رشد مناسبی داشته و بروز خلاقیت را فراهم میآورد؛ لذا توجه به تفکر واگرا و تفکر ارزشیاب در تنظیم مطالب این بخش لازم به نظر میرسد.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2400_2645030b5af6bdc64fb541cd23f2b790.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22523220220220Carotenoids Beyond the Textbook, With the approach of antioxidant properties in the COVID-19 pandemicکاروتنوئیدها فراتر از کتاب درسی؛ با رویکرد خواص آنتیاکسیدانی در پاندمی COVID-1985962401FAمحمدرضاملکیدبیر زیست شناسی، آموزش و پرورش منطقه، تهران، تهران، ایران.اعظمعظیمیدکترای بیوشیمی و دبیر زیست شناسی، آموزش و پرورش منطقه، تهران، تهران، ایرانJournal Article20220614The purpose of this research is to investigate the effect of carotenoids according to the reference of the biology textbook to the antioxidant properties and improving the immune system function in the conditions of the COVID-19 epidemic in order to learn about plant physiology and biotechnology in the field. It is practical. Due to the fact that carotenoids are presented in the textbook under the title of colors in plants in the 10 th grade plant seasons, and usually, due to the nature of plant seasons, students have less connection with these topics than other fields of biology. And considering that the biology teacher should make an effort in the field of active and up-to-date education, especially in communicating the subjects with the environment and the daily life of the learners, in this research, it has been tried to connect one of the subjects in the plant field with another. One of the main topics of the day is to examine the epidemic of COVID-19 . The research method in this article is descriptive and analytical, and according to this issue, in this research, the relationship of carotenoids with strengthening the immune system and examples of the antiviral roles of carotenoids have been investigated by referencing 40 articles in Latin in the spring of 2022. Is. The results of this research showed that carotenoids can target the inflammation caused by viral infections, and diets rich in carotenoids may be factors that prevent the progression of the disease.هدف از انجام این پژوهش بررسی تأثیر کاروتنوئیدها باتوجهبه اشاره کتاب درسی زیستشناسی به خاصیت پاد اکسنده (آنتیاکسیدان) و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن، در شرایط همهگیری بیماری COVID-19 است که بهمنظور آشنایی با فیزیولوژی و بیوتکنولوژی گیاهی در زمینه کاربردی میباشد. باتوجهبه اینکه کاروتنوئیدها در کتاب درسی در عنوان رنگها در گیاهان در فصلهای گیاهی پایه دهم ارائه شده و معمولاً دانشآموزان به علت ماهیت فصلهای گیاهی، با این مباحث ارتباط کمتری نسبت به سایر زمینههای زیستشناسی برقرار میکنند و باتوجه به اینکه دبیر زیستشناسی باید در زمینه آموزش فعال و بهروز، بهویژه در برقراری ارتباط میان عناوین درسی با محیط و زندگی روزمره فراگیران تلاش داشته باشد در این پژوهش سعی شده تا ارتباط یکی از عناوین درسی در زمینه گیاهی با یکی از اصلیترین موضوعات روز یعنی همهگیری COVID-19 را مورد بررسی قرار دهد<strong>. </strong>روش پژوهش در این مقاله توصیفی تحلیلی بوده و<strong> </strong>باتوجه به این موضوع<strong>، </strong>در این پژوهش<strong> </strong>ارتباط کاروتنوئیدها با تقویت سیستم ایمنی و نمونههایی از نقشهای ضدویروسی کاروتنوئیدها با رفرنسدهی 40 مقاله به زبان لاتین در محدودة بهار 2022 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان داد که کاروتنوئیدها میتوانند التهاب ناشی از عفونتهای ویروسی را مورد هدف قرار داده و رژیمهای غذایی غنی از کاروتنوئید ممکن است از عواملی باشد که از پیشرفت بیماری جلوگیری کنند.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2401_97031f2481d61c2b0e1d419a62b12fa9.pdf