TY - JOUR ID - 2531 TI - تأثیر مدل‌های یادگیری مشارکتی و همیار (TPS) و یادگیری مبتنی بر حل مسئله (PBL) بر توانایی تحلیل مباحث زیست‌شناسی: یک مطالعه مقطعی - تحلیلی JO - پژوهش در آموزش زیست شناسی JA - BIOEDU LA - fa SN - AU - علویان, فیروزه AD - 1. دانشیار گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 4 IS - 1 SP - 23 EP - 34 KW - یادگیری KW - تفکر تحلیلی KW - زیست‌شناسی KW - PBL KW - TPS DO - N2 - تفکر تحلیلی، شایستگی موردنیاز دانش آموزان برای رقابت و دستیابی به موفقیت در عرصه حرفه‌ای قرن حاضر است. با توجه به اینکه بسیاری از دانش آموزان دارای مهارت تفکر پایینی هستند، پژوهش حاضر با هدف بررسی بهینه‌ترین مدل یادگیری برای توانمندسازی تفکر تحلیلی دانش آموزان انجام شد. در این پژوهش مقطعی - تحلیلی، تفاوت دستیابی به تفکر تحلیلی بین دانش‌آموزانی که در یادگیری یادگیری مشارکتی و همیار (TPS ) و مهارت‌های یادگیری مبتنی بر حل مسئله (PBL )شرکت کردند، بررسی شد. این مطالعه از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت 1401 بر روی دانش‌آموزان دختر دو کلاس پایه یازدهم رشته زیست‌شناسی یکی از دبیرستان‌های شهر اصفهان و با انجام آزمون کتبی و مصاحبه انجام شد. داده‌های حاصل از مطالعه با استفاده از آزمون آنوا دوسویه، در سطح معنی‌داری P < 0.05 و به کمک نرم‌افزار Graph pad prism و آزمون Bonferroni post tests تجزیه‌وتحلیل شد. یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهد که TPS قادر به تقویت تفکر تحلیلی به‌طور قابل‌توجهی بالاتر از PBL است؛ بنابراین، اجرای TPS در یادگیری زیست‌شناسی به‌عنوان استراتژی جایگزین برای بهبود توانایی تفکر تحلیلی دانش آموزان دبیرستانی توصیه می‌شود. UR - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2531.html L1 - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2531_c63d778889fa2181c2abac73b133aa4e.pdf ER -