TY - JOUR ID - 2311 TI - ضرورت توجه به آموزش اقتصاد زیستی در مدارس JO - پژوهش در آموزش زیست شناسی JA - BIOEDU LA - fa SN - AU - ملکی, جواد AD - دبیر زیست شناسی Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 3 IS - 1 SP - 73 EP - 88 KW - مدارس زیستی KW - اقتصاد زیستی KW - تدریس KW - آموزش زیست‌شناسی KW - تغییرات اقلیمی DO - N2 - امروزه شاهد افزایش بیش از حد غلظت دی‌اکسیدکربن جو، فرسایش و آلودگی خاک و افزایش سریع جمعیت انسانی هستیم. موارد اشاره شده نشان‌دهنده چالش‌های فراوانی از آلودگی شدید زیست‌محیطی، تغییرات اقلیمی، افزایش بیماری‌ها، کمبود مواد غذایی و غیره است. برای برون‌رفت از این مشکلات مؤثرترین راهکار پیش‌رو استفاده از اقتصاد زیستی است. باید توجه داشت که رشد اقتصاد زیستی مستلزم ارتقای علوم زیستی و فناوری‌های وابسته به آن است. می‌توان با آموزش مناسب و به هنگام اقتصاد زیستی و بیوتکنولوژی، از سنین پایین‌ و در مدارس باعث ارتقای سطح اقتصادی و محیط زیستی و توسعه ایران گردید. در این مقاله مروری،  51  مقاله و سند درباره نحوه آموزش صحیح زیست‌شناسی و چگونگی تربیت کارآمد و مؤثر زیست‌شناسان بررسی گردید و یافته‌ها حاکی از آن بودند یادگیری مستمر معلمان زیست‌شناسی و توسعه شایستگی ایشان و همچنین آموزش‌ مناسب آنها در ارتباط با دیجیتالی شدن آموزش و ارزشیابی، همچنین استفاده از روش‌هایی نظیر کلاس درس معکوس و فناوری واقعیت مجازی در کلاس‌های درس بایستی استفاده گردد. از سویی دیگر گفتمان‌سازی برای تغییر  نگرش جامعه نسبت به  اقتصاد زیستی به‌عنوان مهم‌ترین اولویت‌های سیاستگذاران کلان کشوری باید مدنظر قرار گیرد و به دلیل اهمیت آموزش اقتصاد زیستی برای آینده کشور و امنیت ملی بایستی آموزش این علم از سنین ابتدائی تحصیل شروع گردد و دانش‌آموزان توانا و مستعد شناسایی و غربال گشته و به‌صورت مناسبی تربیت گردند. UR - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2311.html L1 - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2311_ec9f8ded710ba0cc0150f497b460397f.pdf ER -