TY - JOUR ID - 1986 TI - نگاهی به دو رویکرد نوین در آموزش زیست‌شناسی: ساختن‌گرایی و کاربرد خلاقیت JO - پژوهش در آموزش زیست شناسی JA - BIOEDU LA - fa SN - AU - ناصری, نسیم AD - دبیر زیست شناسی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی جانوری، مراغه، آذربایجان شرقی؛ ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 2 IS - 3 SP - 65 EP - 74 KW - خلاقیت KW - دانش‌آموز KW - رویکرد ساختن‌گرایی KW - زیست‌شناسی KW - معلم DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر مروری بر تدریس درس زیست­شناسی مبتنی بر الگوی تدریس ساختن­گرایی و نیز تبیین مزایا و ضرورت­های کاربرد روش خلاقیت در آموزش این درس است. طی تلاش‌های متعدد در جهت بازنگری و ارزیابی مجدد رویکردهای آموزشی، امروزه رویکردهای سنتی تا حدی منسوخ‌شده و رویکردهای آموزشی نوین بر نوآوری، تعامل دوجانبه و تولید دانش معطوف است. به نظر می­رسد روش­های تدریس جدیدی مانند الگوی تدریس ساختن­گرایی و کاربرد خلاقیت می­تواند تسهیلگر تحقق این اهداف باشد. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و برای جمع­آوری اطلاعات به بررسی پایگاه­های داده جهت استخراج مقالات خارجی و داخلی در زمینه کاربرد دو روش یادشده در راستای تدریس درس زیست­شناسی پرداخته‌شده ­است. نتایج حاصل نشان می­دهد الگوی تدریس ساختن­گرایی به‌عنوان یک الگوی دانش­آموز محور در کنار روش کاربرد خلاقیت، با تفهیم درس زیست­شناسی به‌عنوان دانشی با جنبه­های انتزاعی و ناملموس ازنظر اغلب دانش­آموزان، ارتباط مستقیمی دارد. UR - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1986.html L1 - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1986_697a041ebd1d6787789773ae3fd8d56d.pdf ER -