TY - JOUR ID - 1697 TI - ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ اﺛﺮﺑﺨﺸﻲ روش تدریس ﻧﻘﺸﻪی مفهومی ﺑﺎ روش ﺳﺨﻨﺮاﻧﻲ در یادگیری درس زیست شناسی JO - پژوهش در آموزش زیست شناسی JA - BIOEDU LA - fa SN - AU - نصیر پور, علی AU - زارع, زهرا AD - دبیر زیست شناسی. کرمان. ایران AD - استادیار دانشگاه فرهنگیان تهران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 2 IS - 2 SP - 19 EP - 28 KW - نقشه مفهومی KW - آموزش زیست‌شناسی KW - پیشرفت تحصیلی KW - روش تدریس سخنرانی DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، بررسی روش تدریس نقشه مفهومی به‌عنوان راهبردی نوین در یاددهی ـ یادگیری درس زیست‌شناسی می‌باشد. روش به کار رفته در این پژوهش شبه آزمایشی (طرح دوگروهی مستقل) است. برای جمع‌آوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق، از روش اسنادی و برای ارزیابی فرضیه‌های تحقیق و سنجش میزان یادگیری از پرسشنامه (امتحان کتبی محقق ساخته) استفاده شده است. جامعه‌ی آماری این پژوهش، شامل تمامی دانش‌آموزان پسر سال سوم رشته‌ی علوم تجربی شهرکرمان در سال تحصیلی 1395ـ1396 به تعداد 385 نفر می‌باشد. با نمونه گیری خوشه‌ای از میان آن ها حجم نمونه انتخاب شد و به دو گروه کنترل و مورد آزمایش تقسیم شد. برای گروه کنترل روش تدریس سخنرانی و برای گروه مورد آزمایش روش تدریس با استفاده از نقشه‌های مفهومی محقق ساخته استفاده شد. به ‌منظور تجزیه‌و تحلیل داده‌ها در این تحقیق از روش‌های آماری و از نرم‌افزار  SPSSاستفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه‌های کنترل و آزمایش در پیشرفت تحصیلی وجود دارد و گروه آزمایش میانگین نمرات بالاتری در پس آزمون نشان دادند. همچنین در دو خرده مقیاس یعنی سطوح پایین و سطوح بالای بلوم، دانش‌آموزان گروه آزمایش پیشرفت محسوس و بهتری نشان دادند. به نظر می‌رسد که دبیران زیست‌شناسی با استفاده از این روش به یادگیری عمیق و سریع و نیز دستیابی به سطوح بالاتر شناختی و تفکر انتزاعی در دانش آموزان برسند. UR - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1697.html L1 - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1697_7e8d643e6f029e03aa13b5e7478210b5.pdf ER -