TY - JOUR ID - 1124 TI - تکنولوژی "واقعیت افزوده" و کاربرد آن در آموزش زیست شناسی JO - پژوهش در آموزش زیست شناسی JA - BIOEDU LA - fa SN - AU - محبی, فاطمه AD - دانشجوی کارشناسی آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان(واحد شهید شرافت)، تهران،ایران Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 1 IS - 3 SP - 73 EP - 84 KW - آموزش زیست شناسی KW - فناوری در آموزش KW - واقعیت افزوده KW - واقعیت مجازی DO - N2 - هدف از این پژوهش معرفی و مرور یک روش تدریس نوین بر اساس فناوری در آموزش درس زیست شناسی است. فناوری اطلاعات امکان ایجاد نوآوری در ابزار تدریس، یاددهی و یادگیری زیست شناسی را چه در داخل و چه در خارج از کلاس فراهم کرده است. "واقعیت افزوده" فناوری است که در آن تصویر سه بعدی یا اطلاعاتی بصورت متن یا تصویر برروی تصویر زنده ای که از طریق دوربین موبایل یا تبلت یا عینک مجهز درحال نمایش است نشان داده می شود. با این تکنولوژی دانش آموزان قادر خواهند بود که اشکال زیست شناسی را بصورت سه بعدی مشاهده کنند و ساختار و اجزای آن ها را بهتر درک کنند و یا حتی بتوانند آن را لمس کنند و در مورد آن به صورت گروهی کنکاش کنند. روش پژوهش در این مقاله مروری بوده و نویسندگان با بررسی و مطالعه دقیق مقالات متعدد و تجربیات شخصی عوامل بالقوه­ی واقعیت افزوده در آموزش زیست شناسی را بررسی می کنند و نیز به معرفی برنامه های ساخته شده در این باره می پردازند. دانش­آموزان نسل آینده دانشمندان جوان و باهوش هستند و از جهات بسیاری ما به آنها وابسته هستیم تا با نوآوری های بزرگ و تازه به حل چالش های پیش روی ما کمک کنند، بنابراین باید تمام تلاش خود را به کار بست و با روش های نوآورانه و خلاقانه مفاهیم را به آنان آموزش داد، واقعیت افزوده می تواند یکی از این  شیوه های خلاقانه در آموزش زیست شناسی باشد. UR - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1124.html L1 - https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1124_bfea555371f11de30499b0657b922deb.pdf ER -