%0 Journal Article %T اثربخشی آموزش مجازی وحضوری مهاجران دیجیتال بر یادگیری درس زیست شناسی %J پژوهش در آموزش زیست شناسی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2717-2252 %A ثامتی, ناهید %A امامقلی وند, فاطمه %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 3 %N 2 %P 51-64 %! اثربخشی آموزش مجازی وحضوری مهاجران دیجیتال بر یادگیری درس زیست شناسی %K آموزش مجازی %K آموزش حضوری %K مهاجران دیجیتال %K یادگیری %R %X این مطالعه باهدف بررسی اثربخشی آموزش مجازی و حضوری بر یادگیری دانش ­آموزان صورت گرفت. روش پژوهش، نیمه آزمایشی است. جامعه آماری فراگیران دختر دبیرستانی متوسطه دوم منطقه 15 است. نمونه مورد بررسی 57 دانش ­آموز، از دو کلاس پایه دوازدهم رشته تجربی مشغول به تحصیل در سال 1400 است. شیوه نمونه ­گیری، تصادفی خوشه ­ای بود. ابزار پژوهش، آزمون معلم ساخته پایان نیمسال اول دی‌ماه و آزمون کشوری پایان نیمسال دوم خردادماه درس زیست‌شناسی 3 بود. روش تجزیه‌وتحلیل آزمون تی تک نمونه و تی همبسته با استفاده از نرم‌افزار spss24 انجام شد. مقدار T به‌دست‌آمده از بررسی آزمون شیوه آموزش مجازی برابر 11/977 و از آنجا که این مقدار، از مقدار T بحرانی 96/1± بالاتر است درنتیجه تأثیر آموزش مجازی در سطح اطمینان 99% (p<0/01) پذیرفته می­ شود و این تأثیر از وضع مطلوب بالاتر است. مقدار T به‌دست‌آمده از بررسی آزمون شیوه آموزش حضوری برابر 2/579 است و از آنجا که این مقدار، از مقدار T بحرانی 96/1± بالاتر است درنتیجه تأثیر آموزش حضوری در سطح اطمینان 99% (p<0/01) پذیرفته می شود و می­ توان استدلال نمود که شیوه آموزش حضوری در درس زیست‌شناسی 3 تأثیر داشته و این تأثیر از وضع مطلوب بالاتر است. آزمون تی همبسته نشان می­ دهد که تفاوت میانگین آموزش مجازی (3/95)، در سطح (p<0/01) مؤثرتر از آموزش ‌حضوری است. %U https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2399_6dc080cad2d6d8a05be40aea30104abe.pdf