%0 Journal Article %T پدیدارشناسی روش آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده در درس زیست شناسی %J پژوهش در آموزش زیست شناسی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2717-2252 %A غریبی, فرزانه %A ناطقی, فائزه %A موسوی پور, سعید %A سیفی, محمد %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 2 %N 2 %P 3-18 %! پدیدارشناسی روش آموزش مبتنی بر واقعیت افزوده در درس زیست شناسی %K پدیدارشناسی %K تجربه زیسته %K واقعیت افزوده %K آموزش زیست شناسی %R %X پژوهش حاضر با هدف بررسی تجربه زیسته دانش‌آموزان دختر پایه دهم متوسطه شهر اراک از روش واقعیت افزوده در درس زیست شناسی، در سال تحصیلی 98-1397 انجام شد. روش پژوهش حاضر، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. مشارکت‌کنندگان پژوهش، تعدادی از دانش‌آموزان دختر پایه دهم شهر اراک در درس زیست شناسی بودند که به روش واقعیت افزوده آموزش دیده بودند. ابزار گردآوری داده‌ها در این پژوهش مصاحبه بود و مصاحبه تا رسیدن به اشباع نظری ادامه یافت. جهت تحلیل داده‌های پدیدار شناسی از روش دیکلمن استفاده شد. پس از استخراج موضوعی و طبقه‌بندی آن‌ها، یافته‌ها شامل4 مضمون اصلی و 14 مضمون فرعی بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که از بُعد شناختی دانش‌آموزان در روش تدریس واقعیت افزوده قادر به تجسم و تخیل روابط اندام‌ها بعد از یادگیری، افزایش ادراک در یادگیری و افزایش یادداری هستند. در بُعد تعامل و روابط میان فردی، داشتن نقش فعال در یادگیری و  مشارکت و همکاری با همکلاسی و نقش تسهیلگر معلم، در بعد خصوصیات روش آموزش، صرفه جویی در زمان، امکان دستکاری موضوع آموزش و در بعد عاطفی، علاقه به درس و رضایت و انگیزه بالا و  نگرش مثبت به درس نشان دادند. بنابراین می توان گفت با توجه به نقش مثبت واقعیت مجازی در چهار حیطه شناختی، تعامل، روابط میان فردی و عاطفی، باید سعی شود موانع استفاده از فناوری برداشته شود و به معلمان آموزش‌های لازم در جهت استفاده از چنین فناوری‌هایی داده شود. %U https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1696_7734912c49b9e0384526ae1de7a8b122.pdf