دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22522320210219Study about challenges and improvement approaches of first step of student scientific biology Olympiad examination in Iranبررسی چالشهای آزمون مرحله اول المپیاد علمی زیستشناسی دانشآموزی و رویکردهای بهبود آن در ایران3131981FAبهرامفرهادی مقدمدکتری فیزیولوژی جانوری، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-7357-1929حمیدجامی الاحمدیدانشجوی دکتری پزشکی مولکولی، دانشگاه علوم پزشکی مشهدJournal Article20210611Purpose of this investigation is study of first step of biology olympiad exam and it’s challenges in educational system. Students biology olympiad competition is the main way to recognise and guidance highschool students in biology branch. Suitable education and exam mechanisms can increase efficiency of identify interested and talented persons in biology. In this research scientific articles and analysis of 5 recent years of biology olympiad exams by statistic softwares have been used and exams questions has been checked in number, allocated time, scientific content distribution and adaptation with contents of the new version of textbooks. Results indicate that exam questions repartitions are not match via the most of new textbooks topics. Animal topics 38 percents, cellular and molecular concepts 26%, plants 21%, genetics 3% and other topics are 12% of biology highschool textbooks contexts. But, for example 17-20 percetage of recent primary step of examination questions related to these topics.It seems regrad to new changes in biology textbooks and enhamncment of experimental sciences field students, it must be applied novel approaches in education and examination which coinciding with international students biology olympiad.هدف این تحقیق، مطالعه آزمون مرحله اول المپیاد زیستشناسی و چالشهای مربوط به آن در سیستم آموزشی است. رقابت المپیاد زیستشناسی دانشآموزی، اصلیترین روش شناسایی و هدایت دانش آموزان دبیرستانی در شاخه زیستشناسی است. سازوکارهای مناسب آموزش و آزمون میتواند موجب افزایش بازده در شناسایی افراد علاقهمند و بااستعداد در زیستشناسی شود. در این بررسی به تجزیهوتحلیل آزمونهای المپیاد زیستشناسی 5 سال اخیر بر اساس مقالات و منابع موجود پرداختهشده است و سؤالات آزمونها ازنظر تعداد، زمان اختصاص دادهشده، توزیع محتوی علمی و انطباق با مطالب کتب جدیدالتالیف درسی بررسیشده است. نتایج نشان میدهد که توزیع پرسشهای آزمون منطبق با اغلب سرفصلهای کتابهای جدید نیست. مباحث جانوری 38 درصد، سلولی مولکولی، 26 درصد، گیاهی 21 درصد، ژنتیک 3 درصد و سایر مباحث 12 درصد محتوی کتابهای زیستشناسی دبیرستان را تشکیل میدهند. اما بهعنوانمثال 17 تا 20 درصد در سؤالات آزمونهای مرحله اول اخیر مربوط به موضوعات جانوری است. به نظر میرسد با توجه به تغییرات جدید در کتب درسی زیستشناسی و افزایش چشمگیر تعداد دانش آموزان رشته علوم تجربی و درنتیجه افزایش داوطلبین آزمونهای المپیاد، باید رویکردهای آموزشی و آزمودنی جدیدی را منطبق با المپیاد زیستشناسی بینالمللی دانشآموزی بکار گرفت.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1981_24677b2188f6a51530432feb49fcedb6.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22522320210219A review of common misconceptions about plant-related concepts in general educationمروری برکجفهمی های رایج در مفاهیم مرتبط با گیاهان در دورهی آموزش عمومی15281982FAنورمحمدبراهوئی مقدممربی، پردیس شهید مطهری، دانشگاه فرهنگیان، زاهدان، ایرانJournal Article20210426The purpose of this study is to identify misconceptions and misconceptions about elementary and high school students about plants. Understanding the structure of plant biology is often poor for elementary and junior high school students, and there are many misconceptions and misconceptions about how plants grow and function. In this research, with a descriptive-analytical approach and using library and documentary sources, the necessary information from related sources was purposefully collected, categorized, analyzed and finally compared. The findings of this study on misconceptions show that many of them are formed in childhood and adolescence and continue at all stages of educational levels. Although students' misconceptions and misunderstandings in the field of life sciences, especially plants, are very high and it will not be possible to prepare a comprehensive list in the short term, but the results of this study can be Use as an educational resource for science and biology teachers and biology students.هدف این تحقیق شناسایی تصوّرات و باورهای نادرست و کجفهمیهای دانشآموزان دورههای ابتدایی و متوسّطه اوّل درباره گیاهان است. درک ساختار زیستشناسی گیاهان برای دانشآموزان دبستانی و متوسّطه اوّل اغلب ضعیف است و کجفهمیها و ایدههای نادرست نیز در مورد نحوۀ رشد و عملکرد گیاهان فراوان است. اگرچه دربارۀ برخی مفاهیم مانند فتوسنتز و تنفّس مقالات زیادی دربارۀ کجفهمیهای دانشآموزان منتشرشده است؛ امّا بهطور قابلتوجّهی در موضوعاتی مانند ساختار و رشد سلولهای گیاهی، ژنتیک، تکامل، طبقهبندی گیاهان، فیزیولوژی گیاه و اکولوژی گیاهان تحقیقات کمتری وجود دارد. در این پژوهش، با رویکرد توصیفی تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانهای و اسنادی، اطّلاعات لازم از منابع مرتبط، بهصورت هدفمند گردآوری، مقولهبندی، تحلیل و مقایسه شدند. یافتههای حاصل از این مطالعه در مورد تصوّرات نادرست نشان میدهد که بسیاری از آنها در سنین کودکی و نوجوانی شکلگرفته و در تمام مراحل سطوح آموزشی ادامهدارند. اگرچه تصوّرات نادرست و کجفهمیهای دانشآموزان در زمینه علوم زیستی و بهویژه گیاهان خیلی زیاد است و تهیه یک لیست جامع در کوتاهمدت میسّر نخواهد بود، امّا نتایج حاصل از این مطالعه میتواند بهعنوان یک منبع آموزشی برای معلّمان علوم و زیستشناسی و دانشجویان رشتههای زیستشناسی مورداستفاده قرار گیرد.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1982_160cc65090f62d254db74b7d05f79bba.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22522320210219Investigating the Impact of Electronic Instruments on Biology Education in the Coronaبررسی تأثیر ابزارهای الکترونیکی در آموزش زیستشناسی در دوران کرونا25481983FAامیننصراله زاده حق گودانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی، تهران، ایرانزهرا الساداتدهقان منشادیدانشجوی کارشناسی پیوسته آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید شرافت، تهران، ایرانJournal Article20210826Electronic equipment and facilities are used in the education system of the Corona period, in order to facilitate virtual teaching, effective learning of the curriculum and its better understanding by teachers and students. Considering the role of electronic devices on better learning and increasing self-learning skills, spontaneity, responsibility, discussion and also the difference between students 'access to electronic facilities in different regions, it is necessary to evaluate the impact of electronic devices on students' learning. The aim of this study was to investigate the effect of using electronic tools in biology education using descriptive, library and documentary methods. In this study, the educational facilities and electronic equipment of teachers, students and its effect on learning biology have been studied. Has been introduced more and more effectively. The results show that by studying this research, teachers will be familiar with various software and by using the software introduced in teaching biology, they will be able to demonstrate good teaching in virtual education and the quality of teaching using knowledge. Improve information and communication technology, and help motivate students to form more biology content in students' minds.تجهیزات و امکانات الکترونیکی در نظام آموزشی دوران کرونا، بهمنظور سهولت در امر تدریس مجازی، یادگیری مؤثر مطالب درسی و تفهیم بهتر آن توسط مدرسین و دانشآموزان به کار میروند. با توجه به نقش ابزارهای الکترونیکی بر یادگیری بهتر و افزایش مهارتهای خودآموزی، خودانگیختگی، مسئولیتپذیری، مباحثه و همچنین تفاوت برخورداری دانشآموزان از امکانات الکترونیک در مناطق مختلف، ارزیابی میزان اثرگذاری ابزارهای الکترونیکی بر یادگیری دانشآموزان ضروری است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر بهکارگیری ابزارهای الکترونیکی در آموزش زیستشناسی و با روش توصیفی، کتابخانهای و اسنادی صورت گرفته است. در این پژوهش امکانات آموزشی و تجهیزات الکترونیکی مدرسین، دانشآموزان و تأثیر آن در یادگیری درس زیستشناسی مورد بررسی قرارگرفته است و با توجه به استفاده نرمافزارهای مورد نیاز برای تولید محتوای آموزشی در دوران کرونا، نرمافزارهای کاربردی، در راستای تولید محتوای جذابتر و مؤثرتر معرفیشده است. نتایج نشان میدهد با مطالعۀ این پژوهش، معلمان با نرمافزارهای گوناگون آشنا خواهندشد و با بهکارگیری نرمافزارهای معرفیشده در تدریس درس زیستشناسی قادر خواهند بود، تدریس مطلوبی را در آموزش مجازی به نمایش بگذارند و کیفیت تدریس با استفاده از دانش فنآوری اطلاعات و ارتباطات را ارتقا بخشند، و به ایجاد انگیزه و علاقه در دانشآموزان جهت شکلگیری بیشتر مطالب درس زیستشناسی در ذهن دانشآموزان کمک کنند.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1983_b356259dcc11786da0bd33271974c2cf.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22522320210219Teaching genetics beyond high school biology textbooksآموزش ژنتیک فراتر از کتب درسی زیستشناسی دبیرستان37521984FAفیروزهعلویاناستادیار، گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0001-6866-8988Journal Article20210710Teaching genetics beyond biology textbooks is essential to preparing students for informed discussions about the future of genetic research and how its programs affect human health and the environment. This article is a review and the collected information is related to articles on Google, Google Scholar and Science Direct sites. The articles reviewed in this study are from 1988 to 2021. The purpose of this article is to introduce the educational resources that complement the topic of genetics in high school biology textbooks that are available online and high school experimental science students can benefit from them in prospective health research activities. With the help of these resources, it is possible to describe an integrated approach to genetic education, emphasize the need to increase the scope of information for biology teachers, and encourage the participation of geneticists and health professionals in providing educational resources.آموزش ژنتیک به شکل فراتر از کتب درسی زیستشناسی بهمنظور آمادهسازی دانشآموزان برای شرکت در بحثهای آگاهانه در مورد آیندۀ تحقیقات ژنتیک و چگونگی تأثیر برنامههای آن بر سلامت انسان و محیط زیست ضروری است. مقالۀ حاضر از نوع مروری است و اطلاعات جمعآوریشده بر اساس کلمات کلیدی آموزش، ژنتیک، وبسایت، دانشآموز، زیستشناسی و پایگاه دادهها از سایتهای گوگل، گوگل اسکولار و Science Direct استخراجشده است. مقالات بررسیشده در این تحقیق مربوط به سالهای 1988 تا 2021 هستند. هدف این مقاله معرفی منابع آموزشی تکمیلکننده مبحث ژنتیک کتب زیستشناسی دبیرستان است که بهصورت آنلاین در دسترس هستند و دانشآموزان رشتۀ علوم تجربی دورۀ دوم متوسطه میتوانند در فعّالیتهای تحقیقاتی- سلامتی آیندهنگر از آنها بهرهمند شوند. به کمک این منابع، امکان توصیف یک رویکرد یکپارچه برای آموزش ژنتیک فراهم میشود، بر ضرورت افزایش دامنۀ اطّلاعات دبیران زیستشناسی و مشارکت متخصصان ژنتیک و بهداشت در تأمین منابع آموزشی تأکید میشود.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1984_17d521de2c43f109a125c1c798bdd237.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22522320210219Comparison of the effect of lecture and participatory teaching methods on academic achievement of third grade elementary students in scienceمقایسه تأثیر روش تدریس سخنرانی و مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سوم ابتدایی در درس علوم تجربی53641985FAمنیژهحسینی رادگروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0002-8060-6138محمدمعیندانش پوردانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید مدرس، ایلام، ایران.محمدعرفانغضنفریدانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید مدرس، ایلام، ایران.علیحمیدیدانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید مدرس، ایلام، ایران.Journal Article20210603The purpose of this study was to compare the effect of participatory teaching vs lecturing method in learning science. The research community was all third grade elementary students in Ilam city in the academic year of 2019-2020. The research method was quasi-experimental design with pre- and post-test, while applied research from the purpose point of view. The statistical sample sizes of 42 students of the third grade of elementary school from two classes were obtained (lecturing method 20 people and participatory teaching 22 ones). Academic achievement test was employed to measure the learning rate of the both groups. The content validity of the questionnaire was determined using experts and teachers’ opinions. ANCOVA (analysis of covariance) was used to analyze statistical data and determine differences, to calculate and compare pre-test and post-test scores in control and experimental groups. Based on the results of analysis of covariance, there was a significant difference between the learning scores of both control and experimental groups. In other words, participatory teaching method has been effective in increasing students' learning and has been more effective than the traditional teaching method.هدف پژوهش حاضر، مقایسه تأثیر روش تدریس مشارکتی و سخنرانی در یادگیری درس علوم تجربی است. روش این پژوهش از نوع نیمهتجربی با پیشآزمون و پسآزمون و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ پژوهش، کل دانشآموزان پایه سوم ابتدایی شهرستان ایلام در سال تحصیلی ۹۹- ۱۳۹۸ است. حجم نمونه آماری ۴۲ نفر از دانشآموزان در دو کلاس پایه سوم ابتدایی است که از هرکدام از کلاسها پس از موازنهسازی آزمودنیها یکی به شکل یادگیری سخنرانی به تعداد ۲۰ نفر و دیگری به شیوه تدریس مشارکتی به تعداد ۲۲ نفر در درس علوم تجربی مورد بررسی قرار گرفتند. برای اندازهگیری میزان یادگیری گروهها، از آزمون پیشرفت تحصیلی استفاده گردید. در تعیین روایی محتوایی پرسشنامه از نظر متخصصان و معلمان استفاده شد. برای تحلیل دادههای آماری و تعیین تفاوت، محاسبه و مقایسه نمرههای پیشآزمون و پسآزمون در گروههای کنترل و آزمایش از آزمون ANCOVA (تحلیل کوواریانس) استفاده گردید. بر اساس نتایج بهدستآمده از تحلیل کوواریانس بین نمرات یادگیری هر دو گروه کنترل و آزمایش تفاوت معناداری وجود دارد. بهعبارتدیگر روش تدریس مشارکتی در افزایش یادگیری دانشآموزان تأثیر گذاشته و نسبت به روش سنتی تدریس اثربخشتری بوده است.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1985_3653241316312b8ce1c2c07349315741.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22522320210219A look at two novel approaches in biology education: constructivism and the application of creativityنگاهی به دو رویکرد نوین در آموزش زیستشناسی: ساختنگرایی و کاربرد خلاقیت65741986FAنسیمناصریدبیر زیست شناسی و دانشجوی دکتری فیزیولوژی جانوری، مراغه، آذربایجان شرقی؛ ایرانJournal Article20210704The aim of this study is to investigate the teaching of biology based on the constructivism model and explain the advantages and necessities of using creativity in teaching this course. During numerous researches in order to review and re-evaluate the educational approaches, traditional approaches have become obsolete and new educational approaches focuse on innovation, communication and knowledge production. It seems that new teaching methods such as constructivist teaching model and application of creativity can facilitate the achievement of these goals. The method of this research is descriptive-analytical, using some valied databases to extract national and international articles in the field of application of the two mentioned methods in teaching of biology. The results show that the constructivism model as a student-centered model, along with the application of creativity directly relates to the understanding of biology as a science with abstract and intangible aspects for most students.هدف از پژوهش حاضر مروری بر تدریس درس زیستشناسی مبتنی بر الگوی تدریس ساختنگرایی و نیز تبیین مزایا و ضرورتهای کاربرد روش خلاقیت در آموزش این درس است. طی تلاشهای متعدد در جهت بازنگری و ارزیابی مجدد رویکردهای آموزشی، امروزه رویکردهای سنتی تا حدی منسوخشده و رویکردهای آموزشی نوین بر نوآوری، تعامل دوجانبه و تولید دانش معطوف است. به نظر میرسد روشهای تدریس جدیدی مانند الگوی تدریس ساختنگرایی و کاربرد خلاقیت میتواند تسهیلگر تحقق این اهداف باشد. روش این پژوهش توصیفی- تحلیلی بوده و برای جمعآوری اطلاعات به بررسی پایگاههای داده جهت استخراج مقالات خارجی و داخلی در زمینه کاربرد دو روش یادشده در راستای تدریس درس زیستشناسی پرداختهشده است. نتایج حاصل نشان میدهد الگوی تدریس ساختنگرایی بهعنوان یک الگوی دانشآموز محور در کنار روش کاربرد خلاقیت، با تفهیم درس زیستشناسی بهعنوان دانشی با جنبههای انتزاعی و ناملموس ازنظر اغلب دانشآموزان، ارتباط مستقیمی دارد.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1986_697a041ebd1d6787789773ae3fd8d56d.pdf