دانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22521220190823The Effect of the Human and Environment Book of 11th on the Change in Individual Views of Secretaries in Kermanshah's Boys' High Schoolsتاثیر کتاب " انسان و محیط زیست " پایه یازدهم بر تغییر دیدگاه فردی دبیران در دبیرستانهای پسرانه شهر کرمانشاه1141014FAفرانکموسویاستادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران0000-0003-3552-8991عیسییوسفونددبیر آموزش و پرورش کرمانشاه، کرمانشاه، ایرانJournal Article20190621The purpose of this research is to investigate the effect of the book of human and environment of 11<sup>th</sup> on changing the individual view of teachers. The present research is applied in terms of its purpose and is descriptive in terms of the nature and method of its implementation. The statistical population of this study is the human and environmental lessons of Kermanshah city. Data were collected using purposeful cluster sampling and accessible society. The data gathering tool in this research was a questionnaire designed by a researcher based on a standardized sample to find out by statistical formulas that the content, method, information, new scientific pointers in the human and environmental book of the second grade of secondary school changed the individual view of the teachers of influence Has a meaningful meaning, the questionnaire contains 70 questions that measure environmental concepts. In this study, using a questionnaire, the data were collected and then entered into the SPSS. Using a statistical test including regression test, Watson camera statistics, and analysis of variance and frequency distribution of errors that were used to measure the impact the analysis of variables is based on one another. They have been analyzed and hypothesized to confirm or reject them. The results of the research show that the human and environment book of 11<sup>th</sup> change the individual view of teachers in boys' high schools the city of Kermanshah has a positive and significant impact.هدف این پژوهش بررسی تاثیر کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم بر تغییر دیدگاه فردی دبیران می باشد، تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش اجرای آن، توصیفی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر دبیران درس انسان و محیط زیست پایه یازدهم شهر کرمانشاه می باشند. برای گردآوری دادهها از روش نمونهگیری خوشه ای هدفمند و جامعه در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری داده در این پژوهش پرسشنامه ای است که توسط محقق بر اساس نمونه استاندارد طراحی شد تا از طریق فرمولهای آماری شناخت پیدا نماید که محتوا، روش، اطلاعات، نکات علمی جدید در کتاب انسان و محیط زیست دوره دوم متوسطه بر تغییر دیدگاه فردی دبیران تاثیر معنا دار دارد یا خیر. پرسشنامه مشتمل بر 70 سؤال است که مفاهیم محیط زیست را مورد سنجش قرار میدهد. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه داده ها را جمع آوری نموده و سپس آنها را وارد محیط SPSS کرده و با استفاده از آزمون آماری موجود در آن که شامل آزمون رگرسیون، آماره دوربین واتسون و تحلیل واریانس و توزیع فراوانی خطاها که برای سنجش میزان تاثیر گذاری متغیرها بر یکدیگر است، آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و فرضیه ها را به منظور تایید یا رد آنها مورد آزمون قرار دادیم. نتایج پژوهش نشان داد که کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم بر تغییر دیدگاه فردی دبیران در دبیرستانهای پسرانه شهر کرمانشاه تاثیر مثبت و معناداری دارد.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1014_cb907c57976679ee4f2647bc3db1d723.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22521220190823Study of The structure of the knowledge of the biology teachers in accepting or rejecting the theory of species evolution (case study)بررسی ساختار دانشی دبیران زیستشناسی در پذیرفتن یا رد نظریه تکامل گونهها (مطالعه موردی)15261015FAفیروزهعلویاناستادیار گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران0000-0001-6866-8988اعظممنصوریمدرس گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20190210Evolution is a theory in biology. This theory explains how organisms have changed in long times and have become modern. Evolutionary theory is the foundation of modern biology and is supported by many pieces of evidence, including fossils. However, there is a controversy in accepting or rejecting this theory, and there are many questions that need to be answered. Many biology teachers have no cognitive knowledge of evolutionary applications. In practice, the community does not accept evolutionary biology and is not very aware of the important role of evolutionary biology in improving quality of life. Considering the importance of the evolution theme in biology education, accepting or rejecting the Evolved theory were evaluated using a questionnaire and a conceptual map, the Graph Pad Prism statistical tool, and the Bon-Ferroni post-test, to analyze the knowledge structure of the 17 teachers of biology in Isfahan. The results indicated little knowledge of biology teachers with less experience from the importance of this science. Providing documented reasons for accepting the theory of evolution, accepting the relationship between this theory and the advances in agriculture, medicine, and the environment, and the little awareness of the introduction of religious discussions in this theory was achieved by examining responses and conceptual maps. Eventually, critical evaluation and reform of biology teacher training programs on this theory can help improve the development of high school education in Evolutionary biology.تکامل یا فرگشت، نظریهای مطرح در زیستشناسی است. این نظریه، توضیح میدهد که چگونه موجودات زنده طی زمانهای طولانی تغییر کردهاند و به شکل امروزی درآمدهاند. نظریه تکامل پایه و اساس زیستشناسی نوین است و با شواهد بسیاری؛ ازجمله سنگوارهها، پشتیبانی میشود. با این وجود، در پذیرش یا رد این نظریه، اختلافنظر وجود دارد و پرسشهای بسیاری در این زمینه وجود دارد که نیازمند پاسخ هستند. بسیاری از دبیران زیستشناسی، شناختی از کاربردهای تکامل ندارند و عملاً، جامعه پذیرش خوبی نسبت به زیستشناسی تکاملی ندارد و نسبت به نقش مهم زیستشناسی تکاملی در بهبود کیفیت زندگی چندان آگاه نیست. با توجه به اهمیت مبحث تکامل در آموزش زیستشناسی، در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه و نقشه مفهومی و به کمک ابزار آماری Graph Pad Prism و پسآزمون بنفرونی، به تجزیه و تحلیل ساختار دانشی 17 دبیر زیستشناسی از 30 دبیر مربوط به 12 دبیرستان شهر اصفهان در پذیرفتن یا رد تئوری تکامل پرداختیم. نتایج تحقیق بیانگر آگاهی اندک دبیران زیستشناسی با سابقه کمتر، از اهمیت این علم بود. ارائه دلایل مستندتر برای پذیرش تئوری تکامل، پذیرش ارتباط این نظریه با پیشرفتهای کشاورزی، پزشکی و محیطزیست و آگاهی اندک از ورود مباحث مذهبی در این نظریه با بررسی پاسخنامهها و نقشههای مفهومی حاصل شد. درنهایت، ارزیابی انتقادی و اصلاح برنامههای آمادهسازی معلمان زیستشناسی در مورد این نظریه، میتواند به بهبود آموزش مبحث زیستشناسی تکاملی در مقطع دبیرستان کمک کند.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1015_8193ca33b71721a0872cb4ddb18cfd15.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22521220190823Comparison of lecture and group discussion teaching method
in biology education at Farhangian University of Tehranمقایسه روش تدریس سخنرانی با روش تدریس بحث گروهی در آموزش زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان تهران27341016FAمحمودرضاسیفدانشجوی دبیری زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانمحمدرضاربیعیدانشجوی کارشناسی دبیری زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانشیرینلطفی پناهاستادیار، گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانJournal Article20190413Education is one of the most basic needs of human societies. Using of active and modern methods of education and selecting the most appropriate method of education is very important. The aim of this study was to compare the effectiveness of lecture method of teaching and group discussion method of teaching on the level of learning of undergraduate biology students of Farhangian University of Tehran.The research method is semi-experimental. For doing this research, 64 biology students were randomly selected and divided into two classes and each class had 32 students. The theorical_and_specilized lesson "Principles of Classification of Biota and Their Characteristics" was taught in one class, in a lecture method and in another class, in a group discussion method in three sessions, and at the end of all sessions, an exam that had 20 four-choice questions was taken.<br />Mean scores of both classes were compared by using inferential statistics (independent t-test using SPSS software v.16). The results showed that the mean scores in the group discussion method of teaching is more than the lecture method of teaching. (p = 0.0001)آموزش یکی از اساسی ترین نیاز های جوامع بشری است. بهرهگیری از شیوههای فعال و نوین آموزش و گزینش مناسبترین شیوهی آموزش بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف مقایسهی اثر بخشی روش تدریس سخنرانی و روش تدریس بحث گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی دبیری زیستشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران انجام شده است. روش پژوهش نیمه تجربی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان واحد دانشگاهی شهید بهشتی تهران ورودی 97 بوده است. برای اجرای پژوهش 64 نفر دانشجوی زیست شناسی به طور تصادف انتخاب و به دو کلاس 32 نفره تقسیم شدند. درس تئوری_ تخصصی « اصول ردهبندی جانداران و ویژگی آنها» در یک کلاس به شیوه ی سخنرانی و در کلاس دیگر به شیوهی بحث گروهی طی سه جلسه تدریس گردید و در پایان همهی جلسات، آزمونی چهارگزینه ای گرفته شد. نمرات هر دو کلاس با استفاده از آمار استنباطی ( آزمون t مستقل با استفاده از نرم افزارv.16 SPSS) مقایسه شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات در روش تدریس بحثگروهی بیشتر از روش تدریس سخنرانی است. (p=0.0001)https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1016_a8ba90a6595c189a228fa83caaad034a.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22521220190823The effect of implementing Management education model with transformational leadership style by Biology Teachers on the freshmanhigh school girlstudents’ responsibility and achievement in Biology Lesتأثیر کاربست الگوی مدیریت آموزش به سبک رهبری تحولی دبیران زیست شناسی بر مسئولیتپذیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زیست شناسی35561017FAزهرامصباحدکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، تهران، ایرانمحمد رضابهرنگیاستاد گروه علوم تربیتی و مدیریت، دانشکده مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20190603Increasing responsibility in students is the most important national strategic plan in educational system; sanad tahavol (1390) with the statement of “The overall responsibility, community involvement and should be expanded” has been emphasized. One of the effective factors is the classroom properties which teaching standards have been assessed in this paper. Early assessments show that management of direct measures for responsibility teaching has been embedded in its procedures indirectly.<br />The purpose of this study is to create a practical plan to expand and enhance continuous responsibility using teacher’s capacity in classroom. As a result the researcher has assessed teaching standards management in responsibility and academic progress of first high school grade of female students in district 5 of Tehran. Figures show the influence of direct teaching in academic progress and responsibility of students.<br />Our method is empirical and semi experimental with practical prospective. First the related theoretical foundations have been assessed which helped us implement educational standards management with transformational leadership style in the form of educational package in biology lessons of first grade high school students.<br />Quasi of Solomon has been used in this study and88 available samples in private schools of district 5 of Tehran have been chosen, then they were randomly divided in to four homogenous groups of test and control. First one group of test and control did a pretest of dependent variables on responsibility and academic progress, and then the independent variable was tested on the two test groups and the two control groups were traditionally tested. At the end all groups underwent a post-test of dependent variable. Results were assessed using two way ANOVA test. Covariance analysis has been applied on the control and test group who underwent a pretest.<br />Academic progress and responsibility show 1.08 and 0.86 improvement respectively. Results show a considerable difference in Academic progress and responsibility of test and control groups and an increased learning and responsibility have been observed in the proposed standards of educational management teaching.هدف این تحقیق بررسی تأثیر الگوی مدیریت<strong></strong>آموزش به سبک رهبری<strong></strong>تحولی توسط دبیران زیست<strong></strong>شناسی بر مسئولیتپذیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزاندختر سال اول دبیرستانهای منطقه<strong></strong>5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی93-1392 در درس زیست شناسی بود. اهمیت و ضرورت ایجاد ظرفیتهای لازم برای افزایش مسئولیتپذیری دانشآموزان در مهمترین سند راهبردی ملی آموزش و پرورش کشور یعنی سندتحول <strong></strong>(1390) باعبارت "برای دانشآموزان میبایستمسئولیتپذیریهمهجانبه،مشارکت اجتماعیو داشتنروحیهجمعیرا گسترشدهیم" مورد تأکید قرار گرفته است. در این میان یکی از عوامل مؤثر، کلاس درس است که الگوی تدریس معلم آن، مورد توجه این تحقیق قرار گرفتهاست. در این پژوهش از روش پژوهش آزمایشی و از نوع نیمهتجربی با اهداف کاربردی و نیز از طرح تحقیقی شبهآزمایشی چهار گروهی سلومون، استفاده شد و از مدارس غیردولتی منطقه 5 اموزش و پرورش شهر تهران دو مدرسه و 88 دانشآموز به روش تصادفى انتخاب و به دو گروه آزمایش و دو گروه کنترلبه طور متجانس تقسیم شدند. در ابتدا پیشآزمون با دو متغیر وابسته پیشرفتتحصیلی و مسئولیتپذیری از یکی از گروههای کنترل ویکی از گروههای آزمایش گرفتهشد.دو گروه آزمایش تحت تأثیر متغیر مستقل الگو و دو گروه کنترل به شیوه سنتی مورد آموزش قرارگرفتند. در پایان از هر چهارگروه پسآزمون دو متغیر وابسته گرفته شد. اندازۀ اثر از طریق تحلیل میانگین و واریانس دو طرفهو نیز تحلیل کوواریانسبررسی گردید. اندازه اثر برای پیشرفتتحصیلی 08/1 و برای مسئولیتپذیری 86/0 به دست آمد. اندازۀ اثر بیش از 8/0 نشانگر اندازۀ اثر بسیار بالا و معنادار به لحاظ آماری است. یعنی استفاده از الگوی مدیریت آموزش مذکور به سبک رهبری<strong></strong> تحولی در درس زیست<strong></strong>شناسی سال اول دبیرستان موجب تفاوت بارز در پیشرفتدرسی و مسئولیتپذیری دانشآموزان گروه آزمایش گردید.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1017_a80628cbdb59513603c2c525bdaf32db.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22521220190823A Review of the Application of Brain-Based Education in the Biology Classمروری بر کاربرد آموزش مبتنی بر مغز در کلاس زیست شناسی57681020FAبتولشیرعلیزادهدبیر زیست شناسی، آموزش و پرورش منطقه 13 ، تهران. ایرانJournal Article20190810The main purpose of this study is to introduce brain-based education in learning courses, especially biology lessons. The tendency for collaborative research in neuroscience and education in science circles is now well underway and suggests the use of all capacities and parts of the brain in learning. The research method in this article is library and documentary, and the author has tried to describe and analyze brain-based learning from different dimensions by studying some sources and in some cases, has used his own experiences in teaching and cited examples in biology teaching. One of the challenges in today's learning science is to find out how effective use of findings from cognitive neuroscience studies on learning can be in improving the quality of teaching and learning and to what extent is the language of neuroscience and the science of teaching learning in common. In this study, mentioning effective steps in using all parts of the brain in teaching and learning, Introduction to brain learning environments and components as well as the principles of brain learning are discussed. Biology teachers appear to be more successful in this way because of their knowledge of brain function.هدف اصلی این مطالعه، معرفی جایگاه و اهمیت آموزش مبتنی بر مغز در یادگیری دروس به ویژه درس زیست شناسی است. در حال حاضر گرایش به پژوهشهای اشتراکی علوم اعصاب و تعلیم و تربیت در محافل علمی با اقبال مواجه شده است و بیانگر استفاده از همه ی ظرفیت ها و بخش های مغز در یادگیری است. روش گرداوری داده ها در این پژوهش اسنادی است و نویسنده با مطالعه و بررسی برخی منابع سعی بر توصیف و تحلیل یادگیری مبتنی بر مغز از ابعاد مختلف نموده است و در برخی موارد از تجارب شخصی خود در تدریس بهره جسته و مثال هایی در تدریس زیست شناسی ذکر کرده است. یکی از چالش های امروزی در علم یاددهی یادگیری پاسخ به این سؤال است که به کارگیری یافتههای برآمده از مطالعات علوم اعصاب شناختی درباره یادگیری تا چه حد میتواند در بهبود کیفیت آموزش و یادگیری مؤثر واقع شود و اساساً زبان علوم اعصاب و علم یاددهی یادگیری تا چه اندازه مشترک است. در این مطالعه به ذکر گام های موثر در استفاده از همه ی بخش های مغز در آموزش و یادگیری، معرفی محیط ها و مولفه های یادگیری مغز و نیز اصول یادگیری مغز، پرداخته شده است. به نظر می رسد دبیران زیست شناسی به دلیل آشنایی با عملکرد مغز، در این روش موفق تر هستند.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1020_b99c2b6d4d36248b765cc496f2ce99a2.pdfدانشگاه فرهنگیانپژوهش در آموزش زیست شناسی2717-22521220190823Necesity of biology teachers to familiarize themselves with ABO blood groups with emphasis on the Mumbai blood group in fixing tilts of understanding the Biology lesson.ضرورت آشنایی دبیران زیست شناسی با گروه های خونی سیستم ABO با تاکید بر گروه خونی بمبئی در رفع کج فهمی های درس زیست شناسی69821021FAنورمحمدبراهوئی مقدممربی، گروه علوم پایه، پردیس شهید مطهری زاهدان، زاهدان، ایرانJournal Article20190914The purpose of this study was to increase the knowledge structure of biology teachers related to blood group systems, especially the Mumbai group. Since the topic of blood groups is one of the most important topics in the 12th Grade Biology Book, has been a topic of interest to experimental science students and their ambiguity is high. we decided to focus on the different types of blood group systems in this study, with emphasis on the Mumbai blood group. The research method in this study is library and documentary, and the author has tried to describe and analyze the subject from various dimensions by careful study of numerous articles. The Mumbai Blood Group is the rarest blood group ever reported in Mumbai, India. People in this blood group have no the antigens A, B, H, on red blood cells but their blood serum has anti-A, anti-B and anti-H antibodies. The Mumbai group is classified as Group O. This is because it does not show any reaction to anti-A or anti-B antibodies, as in a typical O group. But the strong H-antibody in the blood of these people causes severe hemolytic reactions by injecting any blood other than Mumbai blood and causing severe cardiovascular complications. In this study, by reviewing information about blood groups, some ambiguities have been addressed in order to better teach this topic.هدف از این مقاله افزایش ساختار دانشی دبیران زیست شناسی در ارتباط با سیستم های گروه خونی است. از آنجا که مبحث گروه های خونی یکی از مباحث مهم در کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم می باشد و نیز با توجه به ابهامات دانش آموزان علوم تجربی در این مبحث در عین علاقه ی فراوان، بر آن شدیم تا در این مقاله به انواع سیستم های گروه خونی با تاکید بر گروه خونی بمبئی بپردازیم. روش گردآوری داده ها در این مطالعه اسنادی است و نویسنده با بررسی و مطالعه دقیق مقالات متعدد سعی بر توصیف و تجزیه و تحلیل موضوع از ابعاد مختلف نموده است. گروه خونی بمبئی نادرترین گروه خونی است که اولین بار در بمبئی هند گزارش شده است. در افراد دارای این گروه خونی، بر روی گلبول های قرمز، آنتی ژن هایA ،B و H وجود ندارد. اما در سرم خون آن ها آنتی بادی های ضد A ، ضد B و ضد H دیده می شود.گروه خونی بمبئی به عنوان گروه O طبقه بندی می شود زیرا همانند یک گروه O معمولی هیچ واکنشی به آنتی بادی های ضد A و ضد B نشان نمی دهد. اما وجود آنتی بادی قدرتمند H در خوناب این افراد باعث می شود تا با تزریق هر نوع خونی غیر از خون بمبئی، واکنش های همولیتیک شدید رخ دهد و باعث بروز عوارض حاد قلبی- عروقی گردد. در این مطالعه با مرور اطلاعات، پیرامون گروه های خونی، به رفع ابهاماتی در جهت تدریس بهتر این مبحث پرداخته شده است.https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1021_5746c5143000f61c15016fb3e25eb932.pdf