2024-03-29T12:49:05Z
https://bioedu.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=233
پژوهش در آموزش زیست شناسی
پژوهش در آموزش زیست شناسی
1398
1
2
تاثیر کتاب " انسان و محیط زیست " پایه یازدهم بر تغییر دیدگاه فردی دبیران در دبیرستانهای پسرانه شهر کرمانشاه
فرانک
موسوی
عیسی
یوسفوند
هدف این پژوهش بررسی تاثیر کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم بر تغییر دیدگاه فردی دبیران می باشد، تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی است و از نظر ماهیت و روش اجرای آن، توصیفی میباشد. جامعه آماری تحقیق حاضر دبیران درس انسان و محیط زیست پایه یازدهم شهر کرمانشاه می باشند. برای گردآوری دادهها از روش نمونهگیری خوشه ای هدفمند و جامعه در دسترس استفاده شد. ابزار گردآوری داده در این پژوهش پرسشنامه ای است که توسط محقق بر اساس نمونه استاندارد طراحی شد تا از طریق فرمولهای آماری شناخت پیدا نماید که محتوا، روش، اطلاعات، نکات علمی جدید در کتاب انسان و محیط زیست دوره دوم متوسطه بر تغییر دیدگاه فردی دبیران تاثیر معنا دار دارد یا خیر. پرسشنامه مشتمل بر 70 سؤال است که مفاهیم محیط زیست را مورد سنجش قرار میدهد. در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه داده ها را جمع آوری نموده و سپس آنها را وارد محیط SPSS کرده و با استفاده از آزمون آماری موجود در آن که شامل آزمون رگرسیون، آماره دوربین واتسون و تحلیل واریانس و توزیع فراوانی خطاها که برای سنجش میزان تاثیر گذاری متغیرها بر یکدیگر است، آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و فرضیه ها را به منظور تایید یا رد آنها مورد آزمون قرار دادیم. نتایج پژوهش نشان داد که کتاب انسان و محیط زیست پایه یازدهم بر تغییر دیدگاه فردی دبیران در دبیرستانهای پسرانه شهر کرمانشاه تاثیر مثبت و معناداری دارد.
کتاب انسان و محیط زیست
دیدگاه فردی
دبیران
دبیرستان های کرمانشاه
2019
08
23
1
14
https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1014_cb907c57976679ee4f2647bc3db1d723.pdf
پژوهش در آموزش زیست شناسی
پژوهش در آموزش زیست شناسی
1398
1
2
بررسی ساختار دانشی دبیران زیستشناسی در پذیرفتن یا رد نظریه تکامل گونهها (مطالعه موردی)
فیروزه
علویان
اعظم
منصوری
تکامل یا فرگشت، نظریهای مطرح در زیستشناسی است. این نظریه، توضیح میدهد که چگونه موجودات زنده طی زمانهای طولانی تغییر کردهاند و به شکل امروزی درآمدهاند. نظریه تکامل پایه و اساس زیستشناسی نوین است و با شواهد بسیاری؛ ازجمله سنگوارهها، پشتیبانی میشود. با این وجود، در پذیرش یا رد این نظریه، اختلافنظر وجود دارد و پرسشهای بسیاری در این زمینه وجود دارد که نیازمند پاسخ هستند. بسیاری از دبیران زیستشناسی، شناختی از کاربردهای تکامل ندارند و عملاً، جامعه پذیرش خوبی نسبت به زیستشناسی تکاملی ندارد و نسبت به نقش مهم زیستشناسی تکاملی در بهبود کیفیت زندگی چندان آگاه نیست. با توجه به اهمیت مبحث تکامل در آموزش زیستشناسی، در این پژوهش با استفاده از پرسشنامه و نقشه مفهومی و به کمک ابزار آماری Graph Pad Prism و پسآزمون بنفرونی، به تجزیه و تحلیل ساختار دانشی 17 دبیر زیستشناسی از 30 دبیر مربوط به 12 دبیرستان شهر اصفهان در پذیرفتن یا رد تئوری تکامل پرداختیم. نتایج تحقیق بیانگر آگاهی اندک دبیران زیستشناسی با سابقه کمتر، از اهمیت این علم بود. ارائه دلایل مستندتر برای پذیرش تئوری تکامل، پذیرش ارتباط این نظریه با پیشرفتهای کشاورزی، پزشکی و محیطزیست و آگاهی اندک از ورود مباحث مذهبی در این نظریه با بررسی پاسخنامهها و نقشههای مفهومی حاصل شد. درنهایت، ارزیابی انتقادی و اصلاح برنامههای آمادهسازی معلمان زیستشناسی در مورد این نظریه، میتواند به بهبود آموزش مبحث زیستشناسی تکاملی در مقطع دبیرستان کمک کند.
تکامل
زیستشناسی
آموزش
نقشه مفهومی
2019
08
23
15
26
https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1015_8193ca33b71721a0872cb4ddb18cfd15.pdf
پژوهش در آموزش زیست شناسی
پژوهش در آموزش زیست شناسی
1398
1
2
مقایسه روش تدریس سخنرانی با روش تدریس بحث گروهی در آموزش زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان تهران
محمودرضا
سیف
محمدرضا
ربیعی
شیرین
لطفی پناه
آموزش یکی از اساسی ترین نیاز های جوامع بشری است. بهرهگیری از شیوههای فعال و نوین آموزش و گزینش مناسبترین شیوهی آموزش بسیار حائز اهمیت است. این مطالعه با هدف مقایسهی اثر بخشی روش تدریس سخنرانی و روش تدریس بحث گروهی بر میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی دبیری زیستشناسی دانشگاه فرهنگیان تهران انجام شده است. روش پژوهش نیمه تجربی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان واحد دانشگاهی شهید بهشتی تهران ورودی 97 بوده است. برای اجرای پژوهش 64 نفر دانشجوی زیست شناسی به طور تصادف انتخاب و به دو کلاس 32 نفره تقسیم شدند. درس تئوری_ تخصصی « اصول ردهبندی جانداران و ویژگی آنها» در یک کلاس به شیوه ی سخنرانی و در کلاس دیگر به شیوهی بحث گروهی طی سه جلسه تدریس گردید و در پایان همهی جلسات، آزمونی چهارگزینه ای گرفته شد. نمرات هر دو کلاس با استفاده از آمار استنباطی ( آزمون t مستقل با استفاده از نرم افزارv.16 SPSS) مقایسه شدند. نتایج نشان داد که میانگین نمرات در روش تدریس بحثگروهی بیشتر از روش تدریس سخنرانی است. (p=0.0001)
تدریس
بحث گروهی
دانشگاه فرهنگیان
آموزش زیست شناسی
2019
08
23
27
34
https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1016_a8ba90a6595c189a228fa83caaad034a.pdf
پژوهش در آموزش زیست شناسی
پژوهش در آموزش زیست شناسی
1398
1
2
تأثیر کاربست الگوی مدیریت آموزش به سبک رهبری تحولی دبیران زیست شناسی بر مسئولیتپذیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس زیست شناسی
زهرا
مصباح
محمد رضا
بهرنگی
هدف این تحقیق بررسی تأثیر الگوی مدیریتآموزش به سبک رهبریتحولی توسط دبیران زیستشناسی بر مسئولیتپذیری و پیشرفت تحصیلی دانشآموزاندختر سال اول دبیرستانهای منطقه5 آموزش و پرورش شهر تهران در سال تحصیلی93-1392 در درس زیست شناسی بود. اهمیت و ضرورت ایجاد ظرفیتهای لازم برای افزایش مسئولیتپذیری دانشآموزان در مهمترین سند راهبردی ملی آموزش و پرورش کشور یعنی سندتحول (1390) باعبارت "برای دانشآموزان میبایستمسئولیتپذیریهمهجانبه،مشارکت اجتماعیو داشتنروحیهجمعیرا گسترشدهیم" مورد تأکید قرار گرفته است. در این میان یکی از عوامل مؤثر، کلاس درس است که الگوی تدریس معلم آن، مورد توجه این تحقیق قرار گرفتهاست. در این پژوهش از روش پژوهش آزمایشی و از نوع نیمهتجربی با اهداف کاربردی و نیز از طرح تحقیقی شبهآزمایشی چهار گروهی سلومون، استفاده شد و از مدارس غیردولتی منطقه 5 اموزش و پرورش شهر تهران دو مدرسه و 88 دانشآموز به روش تصادفى انتخاب و به دو گروه آزمایش و دو گروه کنترلبه طور متجانس تقسیم شدند. در ابتدا پیشآزمون با دو متغیر وابسته پیشرفتتحصیلی و مسئولیتپذیری از یکی از گروههای کنترل ویکی از گروههای آزمایش گرفتهشد.دو گروه آزمایش تحت تأثیر متغیر مستقل الگو و دو گروه کنترل به شیوه سنتی مورد آموزش قرارگرفتند. در پایان از هر چهارگروه پسآزمون دو متغیر وابسته گرفته شد. اندازۀ اثر از طریق تحلیل میانگین و واریانس دو طرفهو نیز تحلیل کوواریانسبررسی گردید. اندازه اثر برای پیشرفتتحصیلی 08/1 و برای مسئولیتپذیری 86/0 به دست آمد. اندازۀ اثر بیش از 8/0 نشانگر اندازۀ اثر بسیار بالا و معنادار به لحاظ آماری است. یعنی استفاده از الگوی مدیریت آموزش مذکور به سبک رهبری تحولی در درس زیستشناسی سال اول دبیرستان موجب تفاوت بارز در پیشرفتدرسی و مسئولیتپذیری دانشآموزان گروه آزمایش گردید.
الگویتدریس مدیریتآموزش
دانشآموزان
رهبری تحولی
مسئولیتپذیری
پیشرفتتحصیلی
درس زیست شناسی
2019
08
23
35
56
https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1017_a80628cbdb59513603c2c525bdaf32db.pdf
پژوهش در آموزش زیست شناسی
پژوهش در آموزش زیست شناسی
1398
1
2
مروری بر کاربرد آموزش مبتنی بر مغز در کلاس زیست شناسی
بتول
شیرعلیزاده
هدف اصلی این مطالعه، معرفی جایگاه و اهمیت آموزش مبتنی بر مغز در یادگیری دروس به ویژه درس زیست شناسی است. در حال حاضر گرایش به پژوهشهای اشتراکی علوم اعصاب و تعلیم و تربیت در محافل علمی با اقبال مواجه شده است و بیانگر استفاده از همه ی ظرفیت ها و بخش های مغز در یادگیری است. روش گرداوری داده ها در این پژوهش اسنادی است و نویسنده با مطالعه و بررسی برخی منابع سعی بر توصیف و تحلیل یادگیری مبتنی بر مغز از ابعاد مختلف نموده است و در برخی موارد از تجارب شخصی خود در تدریس بهره جسته و مثال هایی در تدریس زیست شناسی ذکر کرده است. یکی از چالش های امروزی در علم یاددهی یادگیری پاسخ به این سؤال است که به کارگیری یافتههای برآمده از مطالعات علوم اعصاب شناختی درباره یادگیری تا چه حد میتواند در بهبود کیفیت آموزش و یادگیری مؤثر واقع شود و اساساً زبان علوم اعصاب و علم یاددهی یادگیری تا چه اندازه مشترک است. در این مطالعه به ذکر گام های موثر در استفاده از همه ی بخش های مغز در آموزش و یادگیری، معرفی محیط ها و مولفه های یادگیری مغز و نیز اصول یادگیری مغز، پرداخته شده است. به نظر می رسد دبیران زیست شناسی به دلیل آشنایی با عملکرد مغز، در این روش موفق تر هستند.
آموزش مبتنی بر مغز
زیست شناسی
علوم اعصاب شناختی
یادگیری
2019
08
23
57
68
https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1020_b99c2b6d4d36248b765cc496f2ce99a2.pdf
پژوهش در آموزش زیست شناسی
پژوهش در آموزش زیست شناسی
1398
1
2
ضرورت آشنایی دبیران زیست شناسی با گروه های خونی سیستم ABO با تاکید بر گروه خونی بمبئی در رفع کج فهمی های درس زیست شناسی
نورمحمد
براهوئی مقدم
هدف از این مقاله افزایش ساختار دانشی دبیران زیست شناسی در ارتباط با سیستم های گروه خونی است. از آنجا که مبحث گروه های خونی یکی از مباحث مهم در کتاب زیست شناسی پایه دوازدهم می باشد و نیز با توجه به ابهامات دانش آموزان علوم تجربی در این مبحث در عین علاقه ی فراوان، بر آن شدیم تا در این مقاله به انواع سیستم های گروه خونی با تاکید بر گروه خونی بمبئی بپردازیم. روش گردآوری داده ها در این مطالعه اسنادی است و نویسنده با بررسی و مطالعه دقیق مقالات متعدد سعی بر توصیف و تجزیه و تحلیل موضوع از ابعاد مختلف نموده است. گروه خونی بمبئی نادرترین گروه خونی است که اولین بار در بمبئی هند گزارش شده است. در افراد دارای این گروه خونی، بر روی گلبول های قرمز، آنتی ژن هایA ،B و H وجود ندارد. اما در سرم خون آن ها آنتی بادی های ضد A ، ضد B و ضد H دیده می شود.گروه خونی بمبئی به عنوان گروه O طبقه بندی می شود زیرا همانند یک گروه O معمولی هیچ واکنشی به آنتی بادی های ضد A و ضد B نشان نمی دهد. اما وجود آنتی بادی قدرتمند H در خوناب این افراد باعث می شود تا با تزریق هر نوع خونی غیر از خون بمبئی، واکنش های همولیتیک شدید رخ دهد و باعث بروز عوارض حاد قلبی- عروقی گردد. در این مطالعه با مرور اطلاعات، پیرامون گروه های خونی، به رفع ابهاماتی در جهت تدریس بهتر این مبحث پرداخته شده است.
آموزش
دبیران زیست شناسی
گروه های خونیABO
گروه خونی بمبئی
2019
08
23
69
82
https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1021_5746c5143000f61c15016fb3e25eb932.pdf