%0 Journal Article %T تحلیل محتوای کتاب درسی زیست شناسی پایه دهم به روش فلش، مک لافلین و کلوز %J پژوهش در آموزش زیست شناسی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2717-2252 %A زارع, فاطمه %A رضائیان, لیلا %D 2020 %\ 02/20/2020 %V 1 %N 4 %P 1-14 %! تحلیل محتوای کتاب درسی زیست شناسی پایه دهم به روش فلش، مک لافلین و کلوز %K زیست‌شناسی دهم %K تحلیل محتوا %K فلش %K مک‌لافلین %K کلوز %R %X پژوهش حاضر با هدف بررسی تحلیل محتوای کتاب‌ زیست‌شناسی پایه دهم چاپ سال 1397 طبق الگوهای کمی فلش، مک‌لافلین و کلوز به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، بر مبنای روش تحلیل محتوا می‌باشد. همچنین برای اجرای روش کلوز یک نمونه تصادفی مرکب از 21 دانش آموز پایه دهم، از ناحیه 4 آموزش و پروش شیراز انتخاب شدند و پرسشنامه مربوط به روش کلوز را تکمیل نمودند. با بررسی تصادفی برخی از فصول طبق الگوی فلش، نتایج حاصل نشان داد که محتوای کتاب در فصول 1 و 5، دشوار و در فصل 3 بسیار دشوار است. همچنین آمار نشان می‌دهد بر اساس شاخص مک لافلین، دو سوم از فصولی که تصادفاً بررسی شده‌اند، مناسب دانش‌آموزان پایه یازدهم است و یک سوم دیگر برای تدریس در کلاس دهم بلامانع است. نحوه عملکرد و پاسخ‌دهی دانش‌آموزان به پرسشنامه مربوط به روش کلوز، با نشان دادن تحمل بار روانی بالا از سوی دانش‌آموزان پایه دهم، تاییدی دیگر بر پیشنهاد بازنگری کتاب زیست شناسی پایه دهم می‌باشد. %U https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1249_051283387b46390acdceb728f3180de1.pdf