@article { author = {Brahuei Moghadam, Noor Mohammad}, title = {Investigating the problems of learning biology from the perspective of high school students and identifying the relevant causes}, journal = {Research in Biology Education}, volume = {3}, number = {2}, pages = {3-14}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2252}, eissn = {2717-2252}, doi = {}, abstract = {This study examines some issues and problems in learning biology from the perspective of high school students and identifies the reasons that lead to these problems. The method used in this research is narrative analysis. For this purpose, in this research, an attempt has been made to collect the opinions, experiences and suggestions of the students of the twelfth grade of high schools of the university and the sample of boys in districts 1 and 2 of Zahedan in the academic year 1400-1401. Identify biology lessons that make it difficult for students to learn, and provide effective solutions to reduce students' learning problems in biology lessons. The findings of this study show that important factors such as the nature of subjects, teaching methods, students 'learning and study habits, students' negative feelings and attitudes towards subjects and lack of resources to obtain more information and insufficient teaching time in creating Students' learning difficulties are effective and make it difficult for students to learn and understand the concepts of biology.}, keywords = {learning,Biology Topics,Secondary High school,Students}, title_fa = {بررسی مشکلات یادگیری مباحث زیست‌شناسی از دیدگاه دانش‌آموزان متوسطه دوره دوم و شناسایی علل مربوطه}, abstract_fa = {این مطالعه به بررسی برخی مسائل و مشکلات در یادگیری مباحث زیست‌شناسی از دیدگاه دانش ­آموزان دوره متوسطه دوم و شناسایی دلایلی که منجر به ایجاد این مشکلات می­ شود، پرداخته است. روش به‌کارگرفته‌شده در این تحقیق، تحلیل روایتی است. به همین منظور در این تحقیق سعی گردیده است تا با جمع‌آوری و جمع‌بندی نظرات، تجارب و پیشنهادها دانش ­آموزان پایه‌های دهم تا دوازدهم دبیرستان­ های «دانشگاه» و «نمونه» پسرانه در نواحی آموزش‌وپرورش 1 و  2 شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401 – 1400 مهم­ترین مواردی که یادگیری درس زیست­ شناسی را برای دانش­ آموزان دشوار می­ سازد، شناسایی گردد و راهکارهایی مؤثر در جهت کاهش مشکلات یادگیری دانش­ آموزان در درس زیست ­شناسی ارائه گردد. یافته ­های این تحقیق نشان می ­دهد که  عوامل مهمی مانند ماهیت موضوعات، روش تدریس، عادات یادگیری و مطالعه دانش ­آموزان، احساس و برخورد منفی دانش­ آموزان با موضوعات، کمبود منابع برای کسب اطلاعات بیشتر و کافی نبودن زمان تدریس در ایجاد مشکلات یادگیری دانش ­آموزان مؤثر است و یادگیری و درک مفهومی مباحث زیست ­شناسی را برای دانش­ آموزان سخت می­کند.}, keywords_fa = {یادگیری,مباحث زیست‌شناسی,دانش‌آموزان,متوسطه دوم}, url = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2330.html}, eprint = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_2330_ae8140eb4f27c140fc1b0073988cd8f2.pdf} }