@article { author = {khadivi borojeni, nasim and Fatholahi, Ahmad and jamalzadeh, mahammad}, title = {An evaluation of the 6th-grade elementary experimental science curriculum based on Bloom's cognitive indices according to teachers perspectives in Shahrekord}, journal = {Research in Biology Education}, volume = {2}, number = {1}, pages = {77-102}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2252}, eissn = {2717-2252}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to evaluation of the 6th-grade elementary experimental science curriculum based on Bloom's cognitive indices according to teachers perspectives in shahrekord. This research has a qualitative-quantitative approach in terms of methodology. The study population included all sixth grade teachers in Shahrekord in the first semester of the academic year 2019-19. Due to the low size of the population, all of them, 100 people (46 females and 54 males) were selected as the research sample by census sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect information, the retest validity of which was 0.85 at two weeks interval. Descriptive (mean and standard deviation) and inferential (paired t) tests were used to analyze the data. Findings from the qualitative section showed that a total of 48 concepts were obtained for 14 chapters of the book of experimental sciences, which fall into 5 thematic categories (chemistry, biology, physics, geology and information technology). Also, the results of the study of the degree of attention to the concepts extracted from each chapter according to Bloom's cognitive indicators from the perspective of teachers separately for each chapter showed that only in the third, fifth, sixth, tenth, twelfth and fourteenth chapters, All levels of Bloom's cognition have been reasonably considered; In other seasons, the focus has been more on Bloom's low cognitive levels. Also, according to teachers, in compiling the sixth grade experimental science textbook, more attention has been paid to the lower levels of Bloom's cognitive hierarchy, and the more we move from the first level of the hierarchy to the higher levels of Bloom's cognitive levels, the less attention is paid to high-level concepts.}, keywords = {evaluation,6th-grade elementary experimental science,bloom's cognitive indices,Teachers}, title_fa = {ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص‌های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان پایه ششم شهرکرد}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف ارزیابی برنامه درسی علوم تجربی پایه ششم ابتدایی بر اساس شاخص­های شناختی بلوم با توجه به نظرات معلمان پایه ششم انجام شد. این پژوهش از نظر روش­شناسی دارای رویکرد کیفی- کمی است. جامعه پژوهش شامل تمامی معلمان پایه ششم شهرکرد در نیم­سال اول تحصیلی 99_1398 بودند که به دلیل پایین بودن حجم جامعه، تمامی آن‌ها، 100 نفر (46 زن و 54 مرد) به روش نمونه­گیری سرشماری، به­عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت جمع­آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که اعتبار بازآزمایی آن به فاصله دو هفته، 85/0 به­دست آمد. به­منظور تحلیل داده­ها از آزمون­های توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (t زوجی) استفاده شد. یافته­های حاصل از بخش کیفی نشان داد که در مجموع 48 مفهوم برای14 فصل کتاب علوم تجربی به­دست آمد که در 5 دسته موضوعی (شیمی، زیست­شناسی، فیزیک، زمین­شناسی و فن­آوری اطلاعات) قرار دارند. همچنین، نتایج حاصل از بررسی میزان توجه به مفاهیم استخراج شده از هر فصل با توجه به شاخص­های شناختی بلوم از دیدگاه معلمان به تفکیک هر فصل نشان داد که تنها در فصل­های سوم، پنجم، ششم، دهم، دوازدهم و چهاردهم، به میزان قابل قبولی به تمامی سطوح شناختی بلوم توجه شده است؛ در سایر فصول تمرکز بیشتر بر روی سطوح شناختی پایین بلوم بوده است. همچنین، از نظر معلمان در تدوین کتاب علوم تجربی پایه ششم توجه بیشتری به سطوح پایینی سلسله مراتب شناختی بلوم شده است و هرچه از سطح نخست سلسله مراتب به سمت سطوح بالایی­ شناختی بلوم حرکت می­کنیم، میزان توجه به مفاهیم سطوح بالا کمتر می­شود.}, keywords_fa = {ارزیابی,شاخص‌های شناختی بلوم,علوم تجربی پایه ششم,معلمان}, url = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1449.html}, eprint = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1449_139f23cd6e887f46d82f5e46b1b9383e.pdf} }