@article { author = {zare, fateme and rezaean, leila}, title = {Content analyze of 10th grade biology book by Flesch, Mcloughlin and Close methods}, journal = {Research in Biology Education}, volume = {1}, number = {4}, pages = {1-14}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2252}, eissn = {2717-2252}, doi = {}, abstract = {This research has done with the purpose of content analyzing of 10th grade biology book in high school based on Flesch, Mcloughlin and Close methods that had published by 2018. This research is practical and is based on Content analyze method, and for Close analyzing a random sample of 21 students in district 4 of education department of Shiraz ,10th grade have been asked for collecting data. Random checking of some parts by Flesch index indicated contents of chapter 1 and 5 is difficult and content of chapter 3 is so difficult. Also base on Mcloughlin index data shows two-third of chapters that have been chosen random are suitable for 11th grade and one- third else are appropriate for 10th grade. The rate of answering to Cloze questionnaire by students prove that students of 10th grade tolerate high psychological burden and the content should have been reviewed.}, keywords = {10th grade biology,content analyze,Flesch,Mcloughlin,Close}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب درسی زیست شناسی پایه دهم به روش فلش، مک لافلین و کلوز}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تحلیل محتوای کتاب‌ زیست‌شناسی پایه دهم چاپ سال 1397 طبق الگوهای کمی فلش، مک‌لافلین و کلوز به انجام رسیده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش تحقیق، بر مبنای روش تحلیل محتوا می‌باشد. همچنین برای اجرای روش کلوز یک نمونه تصادفی مرکب از 21 دانش آموز پایه دهم، از ناحیه 4 آموزش و پروش شیراز انتخاب شدند و پرسشنامه مربوط به روش کلوز را تکمیل نمودند. با بررسی تصادفی برخی از فصول طبق الگوی فلش، نتایج حاصل نشان داد که محتوای کتاب در فصول 1 و 5، دشوار و در فصل 3 بسیار دشوار است. همچنین آمار نشان می‌دهد بر اساس شاخص مک لافلین، دو سوم از فصولی که تصادفاً بررسی شده‌اند، مناسب دانش‌آموزان پایه یازدهم است و یک سوم دیگر برای تدریس در کلاس دهم بلامانع است. نحوه عملکرد و پاسخ‌دهی دانش‌آموزان به پرسشنامه مربوط به روش کلوز، با نشان دادن تحمل بار روانی بالا از سوی دانش‌آموزان پایه دهم، تاییدی دیگر بر پیشنهاد بازنگری کتاب زیست شناسی پایه دهم می‌باشد.}, keywords_fa = {زیست‌شناسی دهم,تحلیل محتوا,فلش,مک‌لافلین,کلوز}, url = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1249.html}, eprint = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1249_051283387b46390acdceb728f3180de1.pdf} } @article { author = {Zare, Zahra and Hassanifar, Jilla and Ansari Rad, Parviz}, title = {Assessing the quality of biology education curriculum at Farhangian University, The student -teacher points}, journal = {Research in Biology Education}, volume = {1}, number = {4}, pages = {15-32}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2252}, eissn = {2717-2252}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to evaluate the quality of the curriculum of biology Education at Farhangian University. The method of data collection in this study is documentary and survey.The dimensions studied are research-oriented, problem-centered, classroom management, active teaching methods, evaluation skills, and the benefit of scientific discussions. The statistical population of the study consisted of all male and female student biology Education (input 2015), Farhangian University. The data collection tool was a questionnaire designed by the researchers and completed by the statistical community after confirming its validity and reliability. Data were analyzed using descriptive and inferential statistics by one-way t-test and SPSS software. The results showed that students' satisfaction with the quality of the curriculum was at a moderate level. But in terms of evaluation skills and classroom management, students were more satisfied with the other components. In the problem-oriented components and active teaching methods, the curriculum at the qualitative level was almost close to average and was somewhat unsatisfactory, and in terms of the research-oriented components and the use of scientific topics, it was somewhat unsatisfactory at the qualitative level. And from the perspective of student teachers, the curriculum of biology education at Farhangian University needs to be changed, refined, and revised.}, keywords = {curriculum,Biology Education,Teacher Student,Quality Assessment}, title_fa = {ارزیابی کیفیت برنامه درسی رشته آموزش زیست شناسی دوره ی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان از نگاه دانشجومعلمان}, abstract_fa = {هدف پژوهش ارزیابی کیفیت برنامه درسی در حال اجرای دوره کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان است. روش گردآوری داده ها از نوع اسنادی و پیمایشی است. ابعاد مورد بررسی، پژوهش محوری، مساله محوری، مدیریت کلاس درس، روش‌های آموزش فعال، مهارت ارزشیابی و بهره مندی از مباحث علمی است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجو معلمان دختر و پسر کارشناسی رشته آموزش زیست شناسی ورودی ۱۳۹۴، دانشگاه فرهنگیان، تشکیل دادند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه‌ای است که توسط محققان طراحی شد و بعد از تایید روایی و پایایی(0.95)، توسط جامعه آماری تکمیل شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی با آزمون t تک گروهی و نرم افزار SPSS، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد میزان رضایت دانشجویان از کیفیت برنامه درسی در سطح متوسط رو به پایین قرار داشت، اما در ابعاد مهارت ارزشیابی و مدیریت کلاس درس دانشجو معلمان رضایت بیشتری نسبت به سایر مولفه ها داشتند و مطلوب گزارش شدند؛ در مولفه های مساله محوری و روش های آموزش فعال، برنامه درسی در سطح کیفی تقریبا نزدیک به متوسط بوده و تا حد کمی نامطلوب و از حیث مولفه های پژوهش محوری و بهرمندی از مباحث علمی در سطح کیفی تاحدی نامطلوب قرار داشت و از دیدگاه دانشجو معلمان، برنامه درسی آموزش زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان نیازمند تغییر، اصلاح و بازنگری است.}, keywords_fa = {برنامه درسی,آموزش زیست شناسی,دانشجو معلمان,ارزیابی کیفیت}, url = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1250.html}, eprint = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1250_a4fd463e32f105a9e331a59532b4bc13.pdf} } @article { author = {Rashtizadeh, Elnaz}, title = {Teaching the concept and status of bioenergy to learners based on easy and effective test design (Case Study of New Energy - Sustainable)}, journal = {Research in Biology Education}, volume = {1}, number = {4}, pages = {33-42}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2252}, eissn = {2717-2252}, doi = {}, abstract = {The aim of this study is to teach the benefits of using new and renewable energies and familiarize students with how to produce biodiesel through easy and effective experimental design. Biodiesel is one of the types of biofuels, new and clean energy from biomass resources, which can be easily provided in order to compensate for the reduction of fossil energy resources and sustainable development and help the environmental pollution crisis, and can be used without changing diesel engines. This fuel is renewable and biodegradable, with less emissions and greenhouse gases, because of these benefits students should be familiar with this new fuel and how it is made. Considering that the document of fundamental evolution in education has paid special attention to the issue of natural resources and familiarizing students with environmental teaching and environmental education, for this purpose, in this article, while introducing biodiesel, an experiment with simple and available materials to prepare biodiesel design. It is easily implemented by students. The ingredients used are vegetable oil purchased from the store, alcohol and a strong base such as sodium hydroxide. In this experiment, the reaction in different conditions in terms of temperature, process time and the ratio of alcohol to oil was examined in the laboratory to obtain the highest efficiency. In this experiment, biodiesel was obtained in optimal conditions with a yield of 96%.}, keywords = {New Energy,Air Pollution,Sustainable Development,Biodiesel,Environmental Education}, title_fa = {آموزش مفهوم و جایگاه انرژی های زیستی به فراگیران مبتنی بر طراحی آزمایش آسان و اثربخش (مطالعه موردی انرژی های نو - پایدار)}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش آشنایی دانش آموزان با نحوه تولید بیودیزل از طریق طراحی آزمایش آسان و اثربخش و آموزش مزایای استفاده از انرژی­های نو و تجدیدپذیر است. بیودیزل یکی از انواع سوخت‌های زیستی، انرژی های نو و پاک از منابع زیست توده است که در راستای جبران کاهش منابع انرژی فسیلی و توسعه پایدار و کمک به بحران آلودگی محیط زیست، براحتی قابل تهیه بوده و بدون تغییر در موتورهای دیزل قابل استفاده است. این سوخت، تجدیدپذیر و زیست تجزیه­پذیر بوده و نشر کمتر انواع آلاینده ها و گازهای گلخانه‌ای را به همراه دارد و بخاطر همین مزایا شایسته است که دانش آموزان با این سوخت جدید و روش تهیه آن آشنا شوند. نظر به اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه ویژه‌ای به مسئله منابع طبیعی و آشنایی دانش آموزان با آموزه‌های محیط زیستی و تربیت زیست محیطی داشته، به همین منظور در این مقاله ضمن معرفی بیودیزل، با روش پژوهش آزمایشگاهی، آزمایشی با مواد ساده و در دسترس برای تهیه بیودیزل طراحی شده است که به راحتی قابل اجرا توسط دانش آموزان است. مواد بکار رفته روغن گیاهی خریداری شده از فروشگاه، الکل و باز قوی سدیم هیدروکسید به عنوان کاتالیزگر است. در این آزمایش واکنش در شرایط مختلف از لحاظ دما، زمان انجام فرایند و نسبت مقدار الکل به روغن در آزمایشگاه مورد بررسی قرارگرفت تا بالاترین بازده بدست آید.  بیودیزل در شرایط بهینه با بازده % 96 حاصل گشت.}, keywords_fa = {آلودگی هوا,انرژی نو,آموزش زیست محیطی,توسعه پایدار,بیودیزل}, url = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1251.html}, eprint = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1251_306c045c9a1fab4d86bce049c9bd72b4.pdf} } @article { author = {imani, faezeh and avesta, mihan and Rajaee, Seyed Mehdi}, title = {An Overview of New Methods of Biology Education}, journal = {Research in Biology Education}, volume = {1}, number = {4}, pages = {43-56}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2252}, eissn = {2717-2252}, doi = {}, abstract = {The growing gap between some countries can be attributed to the differences in their education systems, and there is no other way to bridge this gap than to transform and replace an effective and efficient education system. One of the hallmarks of an effective education system is the use of correct and effective teaching methods. Teaching methods are usually divided into traditional and modern categories; one of the problems of the education system is the overuse of traditional and inactive teaching methods because the main purpose of these methods is to transfer information to students and learners, thinking and They are not involved in the teaching process, but in the new teaching methods the students are responsible for learning and they are at the center of classroom activities. New educational methods include heuristic learning, learning cycle, concept mapping, brain precipitation, role playing, scientific work, note taking, interpretation, sequencing, laboratory, manual activity, science play and technology use. Research has explored these methods.}, keywords = {biology,educational system,modern methods,Teaching}, title_fa = {مروری بر روش‌های نوین آموزش زیست‌شناسی}, abstract_fa = {فاصله فزاینده میان برخی کشورها را می‌توان در تفاوت نظام آموزشی آنان دانست، برای رفع این شکاف راهی جز دگرگون کردن و جانشین ساختن یک نظام آموزشی مؤثر و کارآمد وجود ندارد. یکی از نشانه‌های نظام آموزشی کارآمد، استفاده از روش‌های درست و مؤثر تدریس است. روش‌های تدریس را معمولاً به دودسته سنتی و نوین تقسیم می‌کنند؛ یکی از مشکلات نظام آموزش، استفاده بیش‌ازحد معلمان از روش‌های تدریس سنتی و غیرفعال است چراکه هدف عمده این روش‌ها انتقال معلومات به دانش آموزان است و فراگیران، تفکر و مشارکتی در جریان تدریس ندارند اما در روش‌های نوین آموزشی یادگیری به عهده دانش آموزان است و آنان در مرکز فعالیت‌های کلاسی قرار دارند. تحقیق حاضر با روش کتابخانه­ای و اسنادی، مروری بر روش­های نوین آموزش زیست­شناسی دارد. از شیوه­های نوین آموزشی می‌توان به روش­های یادگیری اکتشافی، چرخه یادگیری، نقشه مفهومی، بارش مغزی، ایفای نقش، گردش علمی، یادداشت‌برداری، تفسیر، ترتیب و توالی، آزمایشگاهی، فعالیت دستی، بازی علمی و استفاده از فناوری اشاره کرد که تحقیق به توضیح و بررسی این روش‌ها پرداخته است. برخی از این روش­ها تنها با وجود امکانات و شرایط خاصی قابل اجرا هستند اما بعضی دیگر در همه کلاس­ها قابلیت اجرا شدن را دارند بنابراین با استفاده از این روش­ها میتوان تحولی در نظام آموزشی کشور ایجاد کرد که همراه با تقویت انگیزه دانش­آموزان، تنوع کلاسی، درگیر کردن و افزایش قدرت تجزیه و تحلیل فراگیران و... است.}, keywords_fa = {تدریس,روش‌های نوین,زیست‌شناسی,نظام آموزشی}, url = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1252.html}, eprint = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1252_60493060435b35d9fb1e9ed927e083f1.pdf} } @article { author = {SavAbkar, Ali Reza and Mahdavi, Lotfollah and ghodusi, Faezeh}, title = {Investigating the effect of the new structure of the tenth biology textbook on teachers' educational performance}, journal = {Research in Biology Education}, volume = {1}, number = {4}, pages = {57-70}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2252}, eissn = {2717-2252}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the new structure of the 10th biology textbook on the educational performance of biology teachers.The research method is descriptive survey. And the statistical population of this research is 395 biology teachers in Khuzestan province, A sample of 186 people was randomly selected from the Morgan table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire which was provided to the statistical sample after confirming its validity and reliability and SPSS software was used to analyze the data.The results showed through descriptive statistics and inferential statistics that from the point of view of tenth grade biology teachers, the new structure of the biology textbook has an effect on improving classroom management, teaching methods, improving modern thinking, teaching innovation and increasing teachers' ability to evaluate biology lessons. Understanding the ways in which innovation, reflection, and innovation are developed in creating a culture of learning change has played an effective role in biology teachers in relation to the new structure of the Tenth Biology textbook.}, keywords = {biology book,function,teaching method,teaching management}, title_fa = {بررسی تأثیر ساختار جدید کتاب زیست‌شناسی دهم بر عملکرد آموزشی دبیران}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف بررسی ساختار جدید کتاب زیست‌شناسی ‌دهم بر عملکرد آموزشی دبیران زیست شناسی انجام شد، روش پژوهش توصیفی پیمایشی است و جامعه آماری این تحقیق تمام دبیران زیست شناسی استان خوزستان به تعداد ۳۹۵ نفر است، که نمونه ای به حجم ۱۸۶ نفر از میان آنان از طریق جدول مورگان و بطور تصادفی انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است که پس از تایید روایی و پایایی در اختیار نمونه آماری قرار گرفته است و برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از نرم‌افزار spss استفاده شده است. نتایج از طریق روش‌های‌ آمار توصیفی و آمار استنباطی نشان داد که از دیدگاه دبیران زیست شناسی پایه دهم، ساختار جدید کتاب زیست‌شناسی در بهبود مدیریت‌کلاسی، بهبود‌ روش تدریس، بهبود نواندیشی، نوآوری در تدریس و افزایش توانایی دبیران در ارزشیابی مناسب از درس زیست‌شناسی تأثیر دارد. شناخت شیوه‌های گسترش نوآوری، نواندیشی و نوجویی در ایجاد فرهنگ تغییر یادگیری، نقش اثربخشی را در دبیران زیست‌شناسی نسبت به ساختار جدید کتاب زیست شناسی‌ دهم ایفا کرده است.}, keywords_fa = {کتاب زیست‌شناسی دهم,عملکرد آموزشی,روش تدریس,مدیریت تدریس}, url = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1253.html}, eprint = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1253_3a26f83e91382f6b73dc8d00bb4dff5c.pdf} } @article { author = {Pordeli, mostafa and Mabodi, Amir hosen and Naderi salem, Mehdi}, title = {A comparative assessment of the views of students and teachers of high schools in District 9 of Tehran about the challenges of using technology in biology education}, journal = {Research in Biology Education}, volume = {1}, number = {4}, pages = {71-81}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2717-2252}, eissn = {2717-2252}, doi = {}, abstract = {This research is for the purpose of surveying students and teachers in order to investigate the use of teaching aids and materials and their role and importance in the teaching process in the course of biology ١ in the academic year 99-98 in Tehran. Educational technology not only does it play a role in science education, but also provides students with a variety of research tasks. The study population includes tenth experimental students in District 9 of Tehran. Sampling method for sample selection is a cluster random method based on multi-stage selection. The research method was survey and questionnaire technique. The results of this study showed that despite the similarity of tools and equipment available in high schools for girls and boys, these two groups have different views on the role of technology in educational processes in biology. Girls showed more interest in using educational technology than boys. Teachers have the necessary skills in using teaching tools and equipment, The most important challenges for students and teachers of biology in the present study include insufficient time to use educational materials, difficulty in coordinating and preparing educational materials related to biology and insufficient proportionality of educational materials with the number of students.}, keywords = {Educational Equipment,Biology course,Educational Technology}, title_fa = {سنجش مقایسه ای دیدگاه دانش آموزان و دبیران دبیرستان های منطقه 9 تهران درباره‌ی چالش های به کارگیری فناوری در آموزش زیست شناسی}, abstract_fa = {این تحقیق به منظور نظرسنجی از دانش آموزان و دبیران به منظور بررسی استفاده از وسایل و مواد آموزشی و نقش و اهمیت آن‌ها در فرایند تدریس در درس زیست شناسی ١ در سال تحصیلی ٩٨-٩٩ شهر تهران می باشد. فناوری آموزشی نه تنها در آموزش علوم نقش مهمی دارد بلکه زمینه انجام انواع کارهای تحقیقاتی و پژوهشی را برای دانش آموزان فراهم می‌کند. جامعه مورد مطالعه شامل دانش آموزان و دبیران دهم تجربی منطقه 9 شهر تهران است. روش نمونه گیری برای انتخاب نمونه، روش تصادفی خوشه ای مبتنی بر انتخاب چند مرحله ای می باشد. روش پژوهش به صورت پیمایشی و با تکنیک پرسشنامه صورت گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد که با وجود تشابه و همسانی ابزار و لوازم موجود در دبیرستان های دخترانه و پسرانه این دو گروه از نظرات متفاوتی در نقش فناوری در فرایندهای آموزشی درس زیست شناسی دارند؛  دختران نسبت به پسران در استفاده از فناوری آموزشی علاقه مندی بیشتری نشان دادند. معلمان در بکارگیری ابزار و وسایل آموزشی مهارت لازم را دارند، مهم ترین چالش های پیش رو برای دانش آموزان و دبیران درس زیست شناسی ١ در مطالعه حاضر شامل مواردی از قبیل زمان ناکافی برای استفاده از مواد آموزشی، دشواری در هماهنگی و تهیه وسایل آموزشی مربوط به درس زیست شناسی و عدم تناسب کافی وسایل آموزشی با تعداد دانش آموزان است.}, keywords_fa = {آموزش زیست شناسی,تدریس,زیست شناسی ١,فناوری آموزشی}, url = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1254.html}, eprint = {https://bioedu.cfu.ac.ir/article_1254_230c81c4525c262ff414bb6c36b7075a.pdf} }